Dampspær i loft øverst etagebyggeri

Jeg er i gang med at forberede etableringen af et nyt badeværelse i et gammelt køkken. I den forbindelse skal jeg sænke loftet. Jeg bor øverst i en bygning fra 1915, og over min lejlighed er der 2 etager med uopvarmet loft (loftrum til beboere og derover tørreloft).

Umiddelbart var jeg ret sikker på, at jeg skulle ilægge en dampspær i mit nye loft, men efter at have udfrittet en medarbejder hos Center for Byggeri, er jeg kommet i tvivl. Han påstod, at selvom det var et koldt loft ovenfor mit nye badeværelse, så behøvede jeg ikke en dampspær - det gjorde mig ret forvirret

Efter at have søgt på nettet og bl.a. læst indlæg af Orla Nautrup her på LDS, er jeg da ret sikker på, at jeg skal have en dampspær i loftet.

Er følgende korrekt:

Ingen vægge, heller ikke ydervægge, behøver dampspær, idet både vådrumsmembranen og vådrumsmalingen fungere som dampspær?

Loftet udføres således:
Adskillelsen (planker og puds)
Stålrigler og derimellem isolering (mm-tykkelse?)
Dampspær (fastgøres på riglerne)
2 lag gips
filt med vådrumsmaling

På forhånd tak

Mvh.
Kasper
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det helt afgørende er at der skal ilægges isoleringsmateriale , f.eks. mineraluld.
Og hvad temperaturen er - om vinteren - i den etage lige over dit badeværelse.

Der skal ikke vådrumsmembran på loftet!

Alt andet lige skal der ilægges dampspærre - på den måde du foreslår.

Svaret fra Center for Byggeri må bero på den fremherskende mening om at dampspærre er onde eller farlige eller usunde. Det er ikke tilfældet?

Nej, ikke den store forskel på damspærre, så længe det er et ældningsbestemt godkendt produkt, så er det fint.
Tager lige tråden op igen, da jeg skal til at konstruere loftet de nærmeste dage.

Jeg satser på at anvende ca. 150 mm uld, bør jeg anvende en særlig type?

I stedet for stål-rigler anvender jeg træ til sænkningen (der kompenseres for dette af KBH-kommune). Ændre det på måden det bør konstrueres på?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis