Hjælp til Plasmaskærer.

Jeg har lige købt mig sådan en Plasmaskærer mrk. Telwin Plasmarc33
Men har aldrig prøvet plasma før så inden jeg sætter den til hvad skal man så se efter og passe på med ud over ens finger. pistolen er en lodret model er det skidt.


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal passe på, der kommer masse af gnister. (brandfare)
Det stinker, og er nok ikke helt sundt at indånde, så sørg for god udluftning.
Rør ikke de strømførende dele, mener der er omkring 100 volt på.
Hvis den er med steel klemme, så sæt den så tæt på skærestedet som muligt.(nogle  kræver ikke stellklemme)
Så skal du jo også have tilsluttet trykluft.
Pas på ikke at dyppe skæredysen ned i "smeltebader", dyserne er ret sarte, og ikke helt billige.
Lodret pistol, den er nok beregnet til, at spænde op i en skæremaskine, nok lidt besværlig til håndskæring, men mon ikke det går.

Hvis du ikke har brugermanual, kan du sikkert finde den på nettet.
mvh jens

skal sådan en varme op først
Nej den skal ikke varme op, prøv at adskille skærehovedet, og efterse dysen, som består af flere dele, hvis den ikke er i orden virker plasmaskæren ikke.
Jeg kender ikke lige din plasmaskære, men normalt er der HF tænding, så man ikke skal lave kontakt til skæreemnet med dysen.
mvh jens

Når jeg tænder min maskine lyser knapen og alt ser ud som det skal men sker ikke en dyt når jeg trykker på knappen skal der ikke også komme luft ud den gør slet ikke noget eller siger ikke noget.
Annonce
Ja der skal komme luft, når du trykker på knappen.
Har du tilsluttet den korekt, hvis den køre 400 volt, skal den måske også bruge nul ledningen.

Du nævner den er med lige håndtag, hvis den har været brugt i en skæremaskine, er kontakten i håndtaget måske deaktiveret, så den kunne fjernstartes.
mvh jens
Ja du siger squ da noget der jeg må lige ind i den i morgen og se om de har pillet den fra.
Har lige set der kommer en blå og sort fra pistolen ind til et print og fra samme ben går der 2 ud som er klippet men kan slet ikke finde nogen steder hvor de skulle gå hen til
Nu fik jeg lidt liv i den nu kommer der strøm ud af den men luften er ikke med men det virker lidt som om der er et kæmpe relay som ikke slår til vær gang så skal man lige hjælpe det lidt igang men luft kommer ikke med.
Måske du kan være heldig, at finde et eldiagram, hvis du søger på nettet,ofte er diagrammet i den brugervejledning/manual der følger med.
Der sidder jo en magnetventil, som skal åben for luften, den må du nemt kunne finde, hvis du følger luftslangen. Mål om magnetventilen får spænding, når du trykker på start. Får den det så prøv at tage slangen af ventilen, på afgangssiden kommer der ingen luft, har du en defekt ventil. Kommer der derimod luft så har du en forstoppelse længere fremme.
Hvis der sidder en trykregulator, til luften så tjek lige der er gennemgang i den.

mvh jens
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis