Udendørs stikdåse fra en indendørs stikkontakt.

Jeg har på mit hus et kabel som er trukket ud bag en stikkontakt og direkte ud gennem muren.
Den går derefter ned af muren og ned i jorden,for at igen komme op og forsyne min garage med strøm.
Nu tænker jeg på,at der hvor den kommer ud af muren, vil jeg placere en udendørs stikkontakt, og der i montere kablet som går over i garagen,samt et nyt kabel som skal gå til mit havehus 6 m derfra.
Alt i alt bruge den udendørs stikkontakt, som en slags samledåse til garage og havehus ,samt muligheden for at kunne slutte et elapparat til udendørs.
Er denne mulighed lovligt ?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, hvis der er aktiv jord....

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg kan se at der ikke er aktiv jord.........
Hvis der efterfølgende er nogen der skulle spørge til den manglende aktive jord kan du påstå at stikkontakten er opsat før februar 2009 hvor det var lovligt at opsætte en stikkontakt med jordben uden aktiv jord - blot under forudsætning at stikkontakten er beskyttet med HFI- eller HPFI-afbryder... :-)
Et jordspyd koster ca 100kr hos Harald Bytborg og hvis uheldet er ude så er det en god investering...........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Skrevet af steinaa på 05 jun 2012 11:55
Hvis der efterfølgende er nogen der skulle spørge til den manglende aktive jord kan du påstå at stikkontakten er opsat før februar 2009 hvor det var lovligt at opsætte en stikkontakt med jordben uden aktiv jord - blot under forudsætning at stikkontakten er beskyttet med HFI- eller HPFI-afbryder... :-)


Øhh... Så vidt jeg husker, så gælder dette ikke ved en undendørs stikkontakt. Der skal der altid være en aktiv Jord...
Kravet til aktiv jord i stikkontakterne kom som en følge af SIK meddelelse 21/09. Denne afløste i februar 2009 SIK meddelelse 7/08 hvori det var lovligt at opsætte stikkontakter med jord uden at jorden var aktiv...
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis