Krav om energirenovering ved nyt tag?

Hej,

Jeg skal have skiftet tag på mit hus i løbet af sommeren.
Huset på 120 m2 har loft til kip med 150 mm isolering.
Er der noget lovkrav som siger at der SKAL efterisoleres ved udskiftning af taget? Jeg bor i et område med meget billig fjernvarme (ca 14000 om året), og ekstraudgiften til at hæve spær og komme ekstra isolering i er ca 100.000 kr.
Hvis jeg sparer 5000 kr om året i varmeudgift tager det altså 20 år at tjene efterisolering hjem.
Jeg håber der er nogen som kan hjælpe. Jeg vil helst undgå efterisoleringen, men jeg vil selvfølgelig ikke have at der kommer nogen bagefter og kræver at det bliver lavet om, fordi det ikke lever op til reglerne.

På forhånd tak.
Martin
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
BOFH
BOFH
1634 8600
I praksis så er svaret at ja der er krav om efterisolering ved renovering af klimaskærm, herunder tag.

Der skal foretages en rentabilitetsberegning som viser om du er pligtig til at efterisolere - og det kan jo være at den falder ud til jeres fordel.

http://www.ebst.dk/bygningsreglementet.dk/br10_02_id118/0/42

Sucks, men sådan er det.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Naveren
Naveren
929 5000
ja, der er krav om at det skal opnå en vis u-værdi. Normalt skal der 245 mm i de skrå flader på taget. Men altså en mer udgift på 100.000 kr for at sætte lasker på spær, og efterisolere.........det lyder komplet sindssygt. Forhør dig hos en anden håndværker, for det lyder helt hen i skoven. Jeg har lige regnet et tilbud hvor merprisen var 20.000 kr inkl moms hvis de skulle følge lovgivningen og få ekstra 100 mm isolering på.

http://www.lyrk.dk

Nu fortæller du ikke hvor meget fald der er på taget. Eller hvor kompliceret taget er.

Men hvis du med udskiftning af taget bare mener ned med de gamle tagsten og op med nogle nye. Så kan ekstraprisen på de 20.000 kr. nok ikke gøre det!

Men ihvertfald. 100.000 kr for 120 m2 i grundareal svarer til ca. 830 kr/m2. Og det er som det hævdes alt for dyrt.

Hvad med 250 kr/m2, (excl. moms), pr. m2 tag, incl. højere stern, gavlbrædder osv. Og ny inddækning for skorstenen.

Annonce
Annonce
RcikDangerous
RcikDangerous Trådstarter
66 2630
Tak for jeres svar.
Jeg indhenter flere tilbud før jeg beslutter mig, men foreløbig fik jeg et tilbud på 125.000 for nyt eternittag uden efterisolering (inkl tagrender, ovenlysvinduer og div) , men ca 210.000 med forhøjelse af spær og ekstra 200mm isolering.
Taget har ca 20 graders hældning, men giver vist ikke nogen særlige udfordringer ved efterisolering.
Det er i Københavnsområdet så priserne er nok lidt højere end landsgennemsnittet, men jeg kan godt se at det stadig er meget for dyrt.
Det er mange gange hævdet - osse her på siden - at det er vigtigt at dampspærren er tæt - når der afterisoleres.

Men det er ikke korrekt.

Det er vigtigt at dampspærren er tæt - altid.

Når et hus opvarmes opstår der et udadgående damptryk. Hvis dampspærren er f.eks. 5% utæt så trænger der en vis mængde fugt/damp ud/op i isoleringen. Og det gør der uanset isoleringslagets tykkelse. Der trænger ikke mere damp/fugt ud/op i isoleringen fordi isoleringslaget forøges.

Det der er det helt store problem er at gamle dampspærrer er pivhamrende utætte. Og derfor bør de fornys/renoveres i forb. med efterisolering.
Annonce
RcikDangerous
RcikDangerous Trådstarter
66 2630
Kan man forny dampspærren "oppefra" sådan at man undgår at skulle rive eksisterende lofter ned? Altså hvis man alligevel har taget af og isoleringen ude, kan der så lægges en damspærre ned mellem spær?
Ja, det kan man godt!

http://www.rockwool.dk/r%c3%a5d+og+vejledning/den+lille+lune/energirenovering+og+efterisolering/dampsp%c3%a6rre+ved+efterisolering

Det er ret arbejdskrævende. Men nemt at finde ud af. Og derfor rigtig godt GDS-arbejde.

Den gamle isolering fjernes/lægges til side.
Eks. dampspærre tætnes eller udskiftes.
Eks. isolering genbruges eller ny ditto ilægges.
R623
R623
43 2100
Ja en tæt dampspærre kan vi ikke blive uenige om

Men som i de gode gamle dage, hvor tømmeren ikke var så pokkers omhyggelig med dampspærren, så betød det ikke det helt store. Som du skriver, så stiger fugtig damp op fra boligen - og skal vi ta´et tænkt eksempel så ligger dugpunktet 100 mm oppe i isoleringslaget om efteråret, og her bliver isoleringen fugtig. Som vi kommer hen på vinteren fordampes fugtigheden fra det øvre lag, da den omgivende luftfugtighed bliver mere tør og isoleringen tørre ud.

Efterisoleres loftet så med 200 mm, ja så vil dugpunktet rykkes op - men ikke tilstrækkelig langt til at omgivelserne vil kunne udtørrer isoleringen - den bliver permanent fugtig, træværket rådner op, skimmesvamp, hussvamp, vaskesvamp you fu... name it!

Alternativt kan dampsspærren lægges under eksisterende loft, eller loftet behandles med diffusionstæt malling - skriv gerne hvis I har et egnet produkt




@ R623
Tja. Bum-bum.

Jeg kan ikke helt gennemskue det.
Og husker heller ikke meget om dugpunktsberegninger i varmesiolering.

Men hvis alt andet lige:
Hvor ligger dugpunktet så i en 150 mm tyk isolering.
Og hvor i en 300 mm tyk isolering?

For vi er vel enige om at dugpunktets placering i isoleringslaget ikke har noget at gøre med om der trænger damp op i isoleringen  - eller ej.

Der hvor jeg vil hen er: Det er ligemeget om der sker ophobning af fugt i isoleringen. Bare fugten forsvinder igen.
Derfor forstår jeg ikke helt hvorfor du mener at det er i orden at der sker  ophobning i måske 2 måneder af fyrringssæsonen. Ved den tynde isolering.
Men hvorfor er det værre at der sker ophobning over f.eks. 4 til 6 mdr. Ved den tykke isolering?
Husk på at fugtmængden er den samme. Fordi dampspærren er den samme.

Men hvis det er rigtigt at det simpelthen tager længere tid for den samme mængde fugt at forsvinde fra det tykke isoleringslag - end fra det tynde. Ja, så er det jo ikke så godt!

Men på den anden side. Ingen dampspærre er jo helt tætte.  (Heller ikke den jeg selv linker til ovenstående).
Så nogen fugt i isoleringen er altså uden betydning.
Og hvor længe må der være hvor meget fugt inden det bliver et problem?

Spørger jeg.
Og det er fordi jeg ikke helt kan finde ud af hvad jeg skal mene.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Populært lige nu

  1. Fræse gulvvarme i betongulv
    Lav-Hus (læst 52802 gange)
  2. Klukken i afløb - manglende udluftning
    Lav-Hus (læst 300 gange)
  3. Opretning af meget skæv kældervæg
    Lav-Hus (læst 284 gange)
  4. LED spots i forskallet troldtekt med sivloft bag
    Belysning (læst 264 gange)
  5. Er dette led spots?
    Belysning (læst 651 gange)
  6. Skibstømrer
    Lav-Båd (læst 168 gange)
  7. Anbefaling af husalarm
    Lav-Hus (læst 305 gange)
  8. Kommentarer til projekt: Epoxy sofa bord
    Over hækken (læst 280 gange)
  9. Vand til udebruser
    Lav-Hus (læst 185 gange)
  10. Bruge loftsrum asbest
    Lav-Hus (læst 232 gange)
Video

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis