20 mm pex slange til gulvvarme

Hej ..

Jeg er i gang med at renovere vores soveværelse, og skal i den forbindelse lave gulvvarme. Jeg har noget pexslange tilbage fra da vi lavede gulvvarme i stuerne, men det er 3 år gammelt. Sker der noget ved at bruge det? Kan det evt blive "for gammelt"?
Det har selvfølgelig stået indendøre, fri for vind og vejr.

Mvh Jesper

Jeg spørg kun for at blive klogere.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan roligt bruge røret for så vidt det ikke har stået ude i direkte sol - UV-lys nedbryder antioxidanterne i røret.

Af samme grund leveres pex-rør typisk i sort folie eller i papkasse og skal ikke stå frit i "neg" i ugevis som man desværre tit ser på nystøbte grunde...
Er det i øvrigt et LDS projekt, at lægge slangerne med bugter fast til rionettet, og så lade VVS manden sætte det til?
Hvordan laver man de korrekter bugter, uden at lave knæk på slangen?

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Du må gerne lave det hele selv, hvis du har dit eget varmesystem (læs ikke  direkte fjernvarme)
Hvis du bruger rørets naturlige bugtninger, kan du nemt dreje det på plads, så du får en fin "vending"
Der findes bukkefix som bruges, hvor du har brug for en nogenlunde skarp bugtning, når rørene føres op af gulvet.
mvh jens
Det med op af gulvet er ikke et problem, da der fra tidligere projekt, er gjort klar med nogle flex slanger, så pex røret bare skal stikkes i gennem og op til shunten.
Det er direkte fjernvarme. Jeg er gået i gang med at lægge slangerne i enkelt hårnålmønster, da rummet kun er 11 m2. Jeg får så en vvs mand til at sætte slangen til shunten.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis