råd til brug af selvnivellerende spartelmasse

Hej

Jeg lagde i sin tid et laminatgulv i sommerhusets stue(80m2). I den ene ende af stuen ligger gulvet tæt mod betonen men i den anden ende (den udvidede del af stuen) er der enkelte steder hvor der er luft mellem betonggulv og brædder som kan mærkes når man går på det.

Jeg går jævnligt og overvejer at tage hånd om problemet men er i tvivl om hvordan det skal klares. Hvis jeg bruger selvnivellerende spartelmasse skal jeg så påføre den på hele gulvet eller kan jeg nøjes med kun at påføre hvor der er "luftlommer". Jeg vil helst ikke påføre gulvspartelmasse i hele den ende af stuen da jeg måske kommer til at hæve gulvet for meget ifht den ande ende (hvor jeg har installeret et køkken som ikke så nemt kan flyttes væk for en tid).

Findes der noget spartelmasse som kan påføres og arbejde effektivt på et mindre areal eller skal jeg smøre hele gulvet ind? Jeg fandt noget selvnivellerende spartelmasse og mindste lag man kan påføre er 3mm men findes der noget som kan virke ved mindre tykkelse?

Hvis der er andre løsningsmetoder er jeg meget lydhør!


Hilsen
Tom

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Jeg har en tilsvarende problemstilling, hvor det meste af gulvet overholder tommelfingerreglen (2 mm niveauforskell pr. 2 m), men der er nogle lunker. Her vil jeg gerne bruge noget spartel, men ved ikke om det anbefales at bruge det på dele af et et gulv og ikke over det hele.

Man kan sagtens få noget spartelmasse der kan lægges på i tyndere lag. Fx http://www.billigbyg.dk/shop/weber-floor-4010-118533p.html

/Anders
Kan være det lyder skørt - men :

Hvidt sand til afretning kan bruges. Bare lad som om du skal lægge fliser ;-)

Jeg har selv gjort det og var lidt bange for om det knasede - nix - overhovedet ikke.

Bare dampspærre og trindæmpning ovenpå. ( kan fås i et - altså dampsærre med trindæmpning )

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skørt er det nu. Med hvidt sand.

Fordi det kan flytte sig. Når det bliver helt tørt vil det nærmest kunne sammenlignes med pulver. Og ved den såkaldte pumpeeffekt vil det nemt kunne flytte sig omkring - under gulvbelægningen.

Kan ikke anbefales. Det er vigtigt at alting sitter fast under et gulv. Fordi der ikke er nogen inspektionsmulighed.

Tak for de mange tips..og undskyld dette sene svar.

Har talt med en gulvmand som fortalte at man godt kan påføre i et tyndt lag alm. grovspartel og "slippe af sted med det"!

Hvis det går helt galt skal jeg nok vende tilbage
Hej

Jeg kan jo lige dele mine erfaringer. Jeg udlage et lag over hele gulvet. I alt 4 poser af 25 kg.
Det kan være svært at fordele korrekt. Massen er jo ret så flydende, men bundfælder sig hurtigt efter det er lagt ud på gulvet. Derfor ville jeg nok få fat i en bred tandspartel til at fordel helt jævnt med. Jeg havde en alm. spartel sat på et skaft + en pigrulle. Pigrullen var fin, men kan ikke fordel spartlen godt nok.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
3 milimeter er nok i min. området..
For at det skal holde er de fiberarmerede en god mulighed.
Vi fandet selv nogle gode produkter her: http://spartelmasse.com/da/10-selvnivellerende-cementbaserede-gulvspartelmasser

Hjemmefikser no1.
Skrevet af JeppePede på 09 maj 2014 12:34
3 milimeter er nok i min. området..
For at det skal holde er de fiberarmerede en god mulighed.
Vi fandet selv nogle gode produkter her: http://spartelmasse.com/da/10-selvnivellerende-cementbaserede-gulvspartelmasser
Særdeles praktisk at det firma du linker til har samme postnummer som dig.

For et reklameindlæg er det naturligvis ikke - det er jo ikke tilladt efter ordensreglerne.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja det er her fra byen jeg kender dem. Fik kanon go vejledning :-)

Hjemmefikser no1.
Nu er det også knap to år siden den oprindelige trådstarter var inde på den.. så helt aktuel er den jo nok ikke rigtig!

MVH Njord :-)

MVH Njord
Jeg ville holde mig fra spartelmasse.com

De er lidt sparsomme med virksomhedsinfo, bl.a. Har de ikke angivet et CVR-nummer på deres side...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også