Tilbygning i træ



Jeg skal have lavet denne her skitseret tilbygning i træ på 28 kvm til eksisterende hus i mursten på 103 kvm. På selve gavlen af den nuværende bolig er der en dør ca. midtfor, som selvfølgelig bliver anvendt som adgang til tilbygningen. Den nye tilbygning består af lille entre, samt 2 værelser på hver side af entreen.

Men hvordan og hvorledes griber jeg det hele an. Vil gerne lave så meget som overhovedet muligt selv, men er i tvivl om, hvordan jeg opbygger selve træskelettet i deltaljer m.h.t. isolering, døre og vinduer osv. Selve fundamentet får jeg et par kammerater til at hjælpe med og det skulle ikke give anledning til de store problemer.

Hvis der er nogen herinde der har nogen gode ideer til en træskelet med dertil hørende tagkonstruktion hører jeg gerne fra jer. Alt det med dimensioner osv. er lidt svært, når man ikke selv er tømrer, men hvis jeg havde en skitse over selve træskelettet og selve tagkonstruktionen, så var det noget nemmere at gå til

Jeg regner med at spendere noget i omegnen af 150.000 kr. på projektet. Er det realistisk?
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du bør starte med at spendere nogle penge på arkitektonisk bistand.

Helt kontant - og det endda på en søndag - så er din tilbygning et designmæssigt vildskud!
 
Du risikerer faktisk at gøre dit hus usælgeligt eller reducerer dets værdi i en salgssituation!

Og det er endda sagt i den bedste mening - faktisk!

Det er heller ikke sikkert det bliver det endelige resultat. I hvert fald ikke hvad taget angår. Men om jeg får hjælp fra en arkitekt eller ej, så vil det jo altid være en subjektiv vurdering fra den enkelte om de kan lide en tilbygning i træ. Det er nok et sats som man må tage. Har set adskillige tilbygninger i træ tegnet af en arkitekt, som jeg ikke syntes var videre kønne :-/
du kan sagtens lave det i træ men hvorfor ikke gøre det nemt og forlænge huset med samme som eksisterende tag virke nemmere også at få en tæt sammen bygning,måske findes der allerede tegninger over et type hus som dit
jeg vil give Sitting Bull ret i, at din skitse ikke gør noget godt for huset.

Du kan sagtens lave den i træ, men få det eksisterende tag med hen over, så du ikke har pap og tegl blandet sammen på denne måde. Så tror jeg på du får en flot tilbygning uden at det skæmmer huset... Og det er sagt i bedste mening.

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Hvis jeg nu forlænger det med samme tag hen over tilbygningen opbygget af et træskelet, hvordan og hvorledes så med vægten fra tegl osv. Det er mere for at undgå at belastningen bliver for stor, men har ikke den store forstand dimensioner og udregninger af dette?
Annonce
Skrevet af Trilas på 03 jun 2012 14:25
Hvis jeg nu forlænger det med samme tag hen over tilbygningen opbygget af et træskelet, hvordan og hvorledes så med vægten fra tegl osv. Det er mere for at undgå at belastningen bliver for stor, men har ikke den store forstand dimensioner og udregninger af dette?

uden at have forstand på det, så ville jeg mene en lim træs bjælke i forlængelse af huset ( i hver side) ville kunne bære spær plus balast. Der skal så et par stolper til at bære dette som forankres til fundament. Men få det regnet igennem af en ingenør eller anden.

Så kunne du også lave værelserne med loft til kip (og måske en hems derinde) og så 2 ovenlys vinduer i.  Måske det kunne integreres med en garage til huset

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Tak for de gode svar. Arbejder på en revideret tegning af tilbygningen med loft til kip og vil poste den i tråden her, når jeg er færdig

Hvis man laver en sådan konstruktion med loft til kip skal det, som MLU beskriver, beregnes af en ingeniør. Er der nogen der ved hvad en sådan udregning koster?

Kunne osse godt bruge en god guide til, hvordan man bygger en solidt træskelet. Det er mere områderne omkring vinduer og døre jeg er lidt i tvivl om. Får selvfølgelig en tømrer til at hjælpe mig i sidste ende, men vil gerne være på forkant med situationen.

Ingeniørberegninger og træskeletter er det mindste problem.

Det handler om at se muligheder.
Og uden at kommenterer yderligere på din tilbygnings udseende eller hvad du mener om arkitekter så er det karakteristisk for GDS-ere at de kan have svært ved at se alle mulighederne.

Din tilbygning kan laves på mindst 10 forskellige måder. Og det handler om at finde den bedste!

Det gælder planløsning, tag- og facadeudformning, konstruktiv løsning osv.
(Kan det passe at der skal være 2 værelser og en gang i tilbygningen? Og kan det kun gøres på een måde? )

150.000 får meget hurtigt ben at gå på!!

Det afhænger selvfølgelig af, hvor meget du laver slev, hvilke materialer du bruger osv., men jeg vil tro du skal regne med lidt mere.

Venlig hilsen

Jens

Uden at kommentere yderligere på arkitektur, hvor jeg er helt enig i forskellige indlæg, så er de 150.000 kr er ca. 5.400 pr. m2 og det er meget billigt - men hvis tilbygningen ikke rummer bad/køkken/bryggers og du gør det hele selv bør det kunne lade sig gøre.

Og selvfølgelig skal du have en ingeniør til at give dig dimensionerne op kipdrager og ydervægskonstruktionen - og bjælkespærene, hvis du vil have højt til kip i tilbygningen.

Vælger du gittterspær, som du sikkert har i nuværende får du en billigere konstruktion (herunder sparer kipbjælken), men dette udelukker selvfølgelig udnyttelse til kip.

Ved at bruge en rådgiver får du måske også et alternativ på om dit behov på 28 m2 virkelig er nødvendig - at få en optimeret indretning kan ofte løse behovet for adskillige m2. Taler af erfaring.

Ellers kan jeg også anbefale SBI anvisning 189 Småhuse - der kan lånes på biblioteket.

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis