Blik på gavl

Jeg har fået muret en del af en gavl op på et af mine udhuse, og nu skal spidsen så beklædes med nogle plader. Dvs. Jeg skal have lavet et skelet at skrue pladerne på, og jeg er ikke helt klar over hvordan jeg skal fastgøre den stykke tømmer jeg skal have til at ligge på selve muren, som er henholdsvis celesten og lecablokke,inder og ydermur.
Mvh
Johnny
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal du da fastgører til dine spær, husk at der skal vindpap imellem murværket og træet.
Nu er det jo en PDF fil som forlange at blive gemt, så den åbner jeg ikke.  Så må du jo bore nogle huller i de stålspær, så du kan fastgøre noget træ til støtte af træskellet, den planke/halvtømmer der skal ligge på muren, kan du vel fastgører ved at sætte nogle lange skruer med ravplugs ned i muren
øhh jeg kan da bare åbne den, never mind. problemet er jo at det er cellesten og det er jo ikke det bedste at sætte en plugs i ovenfra, så det var bare for at hører om der var en mere rigtig måde at gøre det på. Gavlen vender syd så jeg ville godt sikre mig at den kan holde til vindpresset, og der er blæs på, jeg bor på en bakketop ud til vandet (fjord).
Skrevet af Håndværkeren på 04 jun 2012 08:51
Nu er det jo en PDF fil som forlange at blive gemt, så den åbner jeg ikke. 
Håndværker, det har du skrevet før. Når du klikker på linket kommer der en boks op som spørger om du vil: Åbne - Gemme - Annuler

Vælger du Åbne gemmes billedet ikke men åbnes blot på en ny adresse.

Vælger du gem, ja så gemmer du billedet på en selvvalgt destination på din computer. 

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Annonce
Du kan fint fasatgøre en (trykimprægneret) regel til murværket.
Det øverste skifte bliver måske nemt slået løs, men hvis du bruger f.eks. klæbeankre, (gevindstænger + klæbemiddel), i 10 - 15 cm længde, så holder det nok.

Som jeg forstår konstruktionen så har du stålrammer med åse. Og de åse stikker ud over gavlen/muren og danne et udhæng.

Efter din skitse at dømme kan det ikke være det stykke murværk - hvor der skal fastgøres en regle - ikke være særligt langt.

Hvad forhindre iøvrigt at port og murværk bliver blæst ind i bygningen? Er porten måske gjort fast til stålrammen i de to øverste hjørner?
Skrevet af stumbi på 04 jun 2012 09:42
Håndværker, det har du skrevet før. Når du klikker på linket kommer der en boks op som spørger om du vil: Åbne - Gemme - Annuler

Vælger du Åbne gemmes billedet ikke men åbnes blot på en ny adresse.

Vælger du gem, ja så gemmer du billedet på en selvvalgt destination på din computer. 
Hos mig siger den kun Gem eller anuler

Skrevet af Håndværkeren på 04 jun 2012 17:59
Hos mig siger den kun Gem eller anuler


Hmm, se så giver det jo mening.


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Skrevet af Sitting Bull på 04 jun 2012 12:38
Du kan fint fasatgøre en (trykimprægneret) regel til murværket.
Det øverste skifte bliver måske nemt slået løs, men hvis du bruger f.eks. klæbeankre, (gevindstænger + klæbemiddel), i 10 - 15 cm længde, så holder det nok.

Som jeg forstår konstruktionen så har du stålrammer med åse. Og de åse stikker ud over gavlen/muren og danne et udhæng.

Efter din skitse at dømme kan det ikke være det stykke murværk - hvor der skal fastgøres en regle - ikke være særligt langt.

Hvad forhindre iøvrigt at port og murværk bliver blæst ind i bygningen? Er porten måske gjort fast til stålrammen i de to øverste hjørner?


Jeg har prøvet at tegne en lidt mere detaljeret skitse, både i snit og set indefra. men er kommet til at tænke om man ikke kan sætte den regel der skal på murværket, fast med skum, så får den fast hele vejen hen?
Nej. Skum duer ikke. I med nogle pløkke af en slags.

Prøver lige igen: Hvad forhindre iøvrigt at port og murværk bliver blæst ind i bygningen? Er porten måske gjort fast til stålrammen i de to øverste hjørner?

Normalt har man søjler i gavlen der står i fundamentet og er fastgjort til stålrammen. Således at vindlasten på gavlen overføres til rammen og tagfladen!

Det du laver virker som noget "dingelværk"

Gavlen skal ligne denne her. Uanset om der er port i eller ej.
http://www.google.dk/imgres?q=maskinhus&hl=da&sa=X&biw=907&bih=421&tbm=isch&prmd=imvns&tbnid=idHDKoU5F0jZiM:&imgrefurl=http://www.enggaard125.dk/billeder.html&docid=uWdCiBUTn-dwGM&imgurl=http://www.enggaard125.dk/maskinhus.jpg&w=425&h=283&ei=39DNT47ACc-Sswa8zPT3Cg&zoom=1
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis