Blik på gavl

Jeg har fået muret en del af en gavl op på et af mine udhuse, og nu skal spidsen så beklædes med nogle plader. Dvs. Jeg skal have lavet et skelet at skrue pladerne på, og jeg er ikke helt klar over hvordan jeg skal fastgøre den stykke tømmer jeg skal have til at ligge på selve muren, som er henholdsvis celesten og lecablokke,inder og ydermur.
Mvh
Johnny
Jeg har fået muret en del af en gavl op på et af... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da muligt du har ret, grunden til at jeg er ved at få lavet den gavl er at jeg havde stormskade på 2 andre bygninger sidste december, og derfor væltede 300m2 udhus henover foråret, som var bygget på den omtalte hal. Jeg har bare fået en til at murer det op som det er i den anden ende, og ville så selv stå for resten, og jeg havde da ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at det var et problem med en dobbeltmur. Men porten skal jo løbe henunder loftet, og det er da muligt at portmanden kan fastgøre skinnerene i stålspærrene.

Ja, men det er vel ikke porten der skal holde væggen på plads?

Der er naturligvis ingen garanti for at din gavl blæser ind. Eller ud. Men en mur vælter osse når der blæser på den.
Du er næppe i tvivl om at hvis du i stedet for murværk opstillede en let væg så skulle den fastgøres i toppen. Forskellen er at muren vejer væsentligt mere og derfor kræver en kraftigere orkan før den vælter.
Du har jo selv nævnt at du bor på en bakketop.

Prøv at Gooogle på Maskinhuse - billeder.  Og du vil se hvordan gavlene på den type haller er opbygget med søjler.



Nu har jeg så fået fat i 2 stk. 160mm H Stolper på 4 m længde som jeg vil svejse i spærene, støbe i gulvet og fastgøre til indermuren, og de 2 første giover sig selv, men hvordan fastgør jeg indervæggen til H stolperene ?
Med et par vinkler som monteres i jernene og fastgøres i indervæggen.
Skrevet af martin_petersen på 20 jun 2012 10:50
[url]http://www.hovedgaard-blik.dk/gavle.aspx[/url]
Linket virker ikke, er det et link der er special beregnet til opgaven eller ?

Skrevet af Koludabyg på 20 jun 2012 10:25
Med et par vinkler som monteres i jernene og fastgøres i indervæggen.
Men hvordan fastgør jeg dem bedst til indervæggen, er det noget med gevindstænger og 2-komponent betonlim eller kan mindre gøre det, indervæggen er lavet af lega.

Nu er der jo ikke den store belastning på indervæggene, så den skal jo bare støtte disse.

Oplagt ville være bolte og lim, nemt, effektivt og hurtig, men kraftige skruer og plugs kan altså også benyttes.

Nu er der jo både vindtryk og sug på en sådan gavl.
Normalt tror jeg at man ville påsvejse eller på anden måde monterer murbindere på søjlerne, måske i hvert 3-6 skifte.
Fordi man normalt rejser søjlerne først - dernæst  muren.

Så lidt flere  skruer, limankre eller hvad du vælger.

(For nu når jeg har overbevist spørger om at der bør opstilles søjler så sku' da f..... om gavlen væltede - udad. Fordi det var vindsuget det nedlagde den.)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis