Uderstrygning af gammelt tegltag - guide for begyndere?

Hej alle

Min hustru og jeg har lige købt en gammel murermester villa fra 1927. Taget er det originale tag og ifølge den byggesagkynde vi havde med ude og gennemgå huset inden købet, kan taget godt holde 7-10 år endnu inden det skal skiftes. Men inden da, skal det understryges. Ifølge byggesagkyndige vil det koste ca. 50.000 at få en håndværker til at understryge taget. Det er penge vi gerne ville spare, hvis ellers man som nybegynder kan gøre det selv med et fornuftigt resultat. Jeg har aldrig prøvet det før, men har mod på at prøve.

Mine spørgsmål er derfor,
  1. Er nogen der kan henvise til en udførlig begynderguide til understygning af tegltag?
  2. Hvilke materialer skal jeg bruge og
  3. Hvor lang tid kan jeg regne med at det tager?
  4. Er det svært at lære, så mørtel bliver på teglstenene ikke falder ned?
  5. Eller bør jeg holde mig fra at kaste mig ud i sådan en opgave fordi den er for uoverkommelig eller risikoen for at det går galt er for stor?
Tagets overflade er på ca. 150 m2 og noget af det skal tilgås via skunkene på 1. salen.

Med venlig hilsen

Jan
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Overvej at understryge det med bitumen i stedet for mørtel. Se mere på www.dankit.dk , jeg har selv købt produktet og brugt det hos kunder. Du skal bruge en fugepistol evt på batteri, nogle spartler til de store huller, og terpentin til rengøring. Husk at taget skal have en form for udluftning, så etablering af grisetryner (udluftningsstudse) i taget skal tages med i samme omgang.

Det hele kan ordnes på en weekend eller 2.

Hvis der er 1 sal på huset lyder det nærmere som om taget måske skal overstryges ?

http://www.lyrk.dk
Lige en indskudt bemærkning.

Hvis taget er fra 1927 så har det en alder af ca. 85 år.

Så kan det godt undre hvorfor en byggesagkyndig kan vurdere at det kan holde i "7 til 10 år mere"
For det kan han naturligvis ikke!
Hvis tagstenene kan holde i 85 år så er de dels af en overordentlig god kvalitet og dels så kan de også holde i 30-40 år mere!
Hvorfor skulle nedbrydningen pludseligt tiltage væsentligt?

Det lyder det lidt som en ½ løsning at bruge 50.000 kr. til understrygning og måske ny tagrumsventilation som kun skal holde i en kort årrække.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Godt spørgsmål Sitting Bull. Jeg er ikke fagmand, så jeg har ikke udfordret den byggesagkyndige i hvorfor han mener det lige er 7-10 år. Jeg har dog heller ikke nogen grund til at tro, at det ikke skulle passe, da han jo var bestilt af os til at give uvildig rådgivning og i øvrigt ikke havde nogen andre interesser i huset/opgaven ... men det er måske bare mig der er godtroende?

Jeg kan dog se, at teglstenene har bevæget sig rundt med tiden. Det er tydeligt at se, at taget ikke har været passet og der er rigtig mange større eller mindre åbninger mellem teglene hvor understrygningen skulle have været.

Jeg har vedhæftet to billeder, hvor man kan se taget udefra (jeg har ingen indefra), hvis nogen skulle have interesse i at se dem.

Med venlig hilsen

Jan
Dankit's hjemmeside er vist ikke just for nybegyndere ;-) ... Hvor meget tror du, at man skal bruge til et helt tag?

Ville man eventuelt kunne få en professionel til at lave det, hvis jeg ikke selv har mod på det, eller vil de sige at det er en dårlig løsning?

Med venlig hilsen

Jan
Mit tegl tag er fra 1904 og stadig 100 % tæt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Jan. Du kan se mere ang over-/understrygning på vores hjemmeside www.esbjergfugeteknik.dk Vi kommer selvfølgelig gerne ud og ser på taget samt lave et tilbud helt gratis. Med venlig hilsen Kim Uffe Carstensen

Esbjerg Fugeteknik aps
Specialfirma i over-/understrygning af tagsten samt Papirisolering
Skrevet af jr78 på 03 jun 2012 14:42

Jeg har vedhæftet to billeder, hvor man kan se taget udefra (jeg har ingen indefra), hvis nogen skulle have interesse i at se dem.

Kan ikke se billederne, prøv at vedhæfte dem igen...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også