Inddørs mailing af vindues lysninger og vindues bænke

Hej Lav det selv Folk

Jeg skal til at kaste mig ud i at male mine "ny" opsatte vindues lysninger og vindues bænk. De er lavet i hhv MDF plade og fyr træ's plade (lim træ 

Mit spørgsmål er hvorledes jeg for det pæneste og mest holdbare resultat. Jeg tænker udmiddelbart at give det en gang grunder, efter fuldt at en gang opspartling hvor der er nødvendingt efter fuldt af en eller 2 lag maling. 

Er der nogen der har nogen erfaringer? Jeg er noget i tvivl om hviklet spartel den skal anvendes. Sådan en vindues bænk skal jo kunne holde til lidt af hvert. Potteplanter og nips i et væk. 

Håber der er en der kan peje mig i den rigtige retning så jeg tør gå igang. Jeg vil nøding til at slibe mine ca 14 lysninger+bænke ned igen efter 3 måneder, hvis jeg ikke for begyndt rigtigt...

Mvh
Søren

mvh

Søren
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej søren.

en vindues bænk er generalt dårlig og male, lakken tager flere måneder om at hærde ordentligt, så jeg ville vælge et stykke bordplade eller andet beklædt med laminat. det kan dog sagents lade sig gøre, men du skal være tålmodig med hærdnings tiden.

Jeg vil råde dig til og fuldspartle alle dine flader, give det én gang grunder til start, og derefter 2 x fuldspartling og derefter grundning/mellemmaling og lak til du selv er tilfreds, det plejer oftest skal have 2 gange lak.

Til at spartle med skal du bruge en acrylspartelmasse til træ, vil råde dig til og gå til en farvehandel så du får det helt rigtige istedet for at prøve dig frem i et byggemarked.

håber dette var en hjælp.
Ved ikke hvor det snak om hærdningstiden kommer fra!

Men en vinduesbundplade i lim(fyr)træ er da et dårligt valg. Og hvorfor male den?

Fyrretræ gulner rigtig meget - især på det sted. Desuden tåler det ikke fugt, (fra blomstervandingen). Og endeligt "slår" det sig ved skiftende fugt og temperaturforhold.

Men bortset fra det så er det bare at grunde, spartle, slibe, (måske grunde en gang til), og slutte af med 2 gange slutbehandling.
Den nærmeste malingshandler ved lige hvordan.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hærdningstiden var blot for at hjælpe, da man maler en vindues bundplade og stiller ting i sådan en, så vil tingene "klistre" fast i en periode, så derfor er det da en vigtig detalje.

hvis ja fyrretræ kan gulne, men det er der skam også behandlinger imod.
Men vil give dig ret, det er pænere den står i træ og ikke malet.

og hvis han gerne vil have et ordentlig resultat (afhænging af hvordan standen på træværket er) skal der fuldspartling til! og ja efter spartling skal der grundning til da du skal skabe vedhæftning på den spartlede flade.
Sitting Bull jeg synes bare du skal prøve at male dine vindueskarme og så sætte potteplanter i dem dagen efter. Jo gu er det en vigtig ting med hærdningstid når man taler om vinduesplader! Ud over det, ville jeg ikke frygte at male dem, hvis man bare lader være med at stille for meget i dem de første 3-4 uger. Men ellers ville jeg også gøre som jgGarn skriver med behandlingen... Ville måske nok lige kører en fugtig klud over pladerne inden jeg maler dem sidste gang (så flyder malingen bedre sammen da tørringstiden bliver sat op). Om du vil bruge lakrulle eller pensel er lidt op til dig selv, det er nok en smagssag.   
  
Sitting Bull Du modsiger lidt dig selv. Du kan ikke forstå hvorfor man skal male fyrretræ/limtræ, men samtidig giver du selv en del af svaret:
Desuden tåler det ikke fugt, (fra blomstervandingen).


endeligt "slår" det sig ved skiftende fugt og temperaturforhold
Så store svingninger er der forhåbentlig ikke i en vindueskarm.

Sitting Bull, kunne egentlig godt tænke mig at hører hvad du rådgiver ud fra? Tag det endelig ikke ilde op, men har lagt mærke til du rådgiver lige fra malerarbejde, tømrerarbejde til murerarbejde som om du er uddannet i alle fagene?

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
#Jacko

du sagde det meget godt
Erfaring.

(Hvorfor bruge en limtræsplade af fyr som bundplade i et vindue - når stort set alle andre materialer er mere velegnede?)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også