pu skum under tag

hej

Vi kigger på et hus som vi overvejer at købe, men der er et "men". husets tag er engang i 80'erne eller sådan noget blevet understrøget med PU skum,- og det måes man jo ikke. Det er et ret stort tag, og det er med glaseret sort tegl. Alderen på taget er lidt svær at bedømme, men det er nok mindst 40 år gammelt. Umiddelbart ser stenene pæne ud, men der er problemet med PU skummet, og så skal der laves nye skotrender (mindst).

Vil det være besværet værd at rense og genbruge tagstene (ved godt at det kan være svært at vurdere). Men jeg synes at tanken om at tage taget ned, få ordnet skotrenderne, og rense stenene for skum og så lægge taget ordentlig igen lyder spændende. Jeg vil have fagfolk til at lægge taget, men vi kunne nok finde nogle hænder til renseprocessen og den slags manuelt arbejde.

Mvh Jan

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der en grund til stenene ikke kan renses fra tagrummet, og understryges med bitumen ? Det er lidt spild af arbejde at tage stenene ned efter min mening. Selvfølgelig skal dem der ligger ud i skotrenden ned, men at tage dem alle ned, lyder lidt vildt.

http://www.lyrk.dk
Tanken har strejfet mig,- Er det noget du har kendskab til at man gør? Man kan vist komme til de fleste steder hvis man har den rette længde stige,- hvor man ikke kan komme til er der formodentlig ikke understrøget. Det var de ihvert fald ikke i den skunk jeg kravlede ud i.
Skotrenderne er utætte og i hvert fald den ene spær var godt fugtig da jeg kiggede på huset første gang, og træet virkede ikke "friskt". Kan man forstærke spær,- feks med støtteplanke på hver side,- eller skal det skiftes. Igen ved godt at det er svært at vurdere uden at se det, men bliver det gjort i nogle tilfælde?

Tak
Mvh Jan
hmmm har fået info om at taget er det oprindelige fra 1925. så kan man vel ikke forvente at kunne presse særlig mange flere år ud af det,,,,,
Hvis tagstenene er i orden efter næsten 90 år kan du nok regne med at de holder maindt 50 år endnu.
som ikke fagmand synes jeg at de ser fine ud. De er glaserede.
Men jeg tager en ygesagkyndig med ud til ejendommen på tirsdag for at "få den lagt i graven" eller finde ud af hvor meget jeg skal byde under udbudsprisen
Jeg skal nok opdatere på sagen
Annonce
PU understrøget sten KAN sidde vanvittigt godt fast og knække når man prøver at få dem af..
- så prøv lige at løfte lidt i dem før du planlægger at genbruge dem.

Hvis ikke skummet har suget vand til sig, så er der vel ingen grund til at lave det om nu !
Er lægterne rådne omkring skummet ?

Skotrenden skal selvfølgelig ordnes !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Tror at det sidder godt fast. Prikkede lidt i skummet sidst jeg var der og det var ret hårdt!

Vi tjekker lægterne i morgen. Et af spærrene var lidt mør tror jeg,- men jeg tror det er pga skotrenderne har været utætte. Men tjekkes også i morgen.
Kan man forstærke et spær, eller skal de skiftes hvis det er et problem?

Ved udskiftning af skotrender, så skal en del af taget rundt om renderne vel af? De har prøvet at lægge tagpap i eller lignende, men har ikke løst problemet, og er jo heller ikke en holdbar løsning

Mvh
Jan
Nå,- spær og lægter havde taget for meget skade, så taget skal af og nyt på. Der var ikke sparet på skummet, så umuligt at rense det af,- Den byggesagkyndige ville mene at det ville koste 70% af prisen af et nyt tag, at genbruge taget..
Så hvis sælger ikke selv vil læge et nyt tag på inden salget, så skal salgsprisen halvveres og det tvivler jeg dog på at de vil...

Lidt spøjst så var skumsprøjtemestern en Keld Hins (et eller andet), og det var gjort i 1980. Hans navn og året stod med kæmpe skumbogstaver i gavlen på den ene kvist
God damn der var brugt meget skum. Selve hovedbygningen og i hele tre længer!
Ja, det er også et stort arbejde at pille sådan et skum understrøget tegltag ned, teglene kan hænge utroligt godt fast i lægter og omkring liggende spær, når de sådan er sprøjtet til med skum, også er det et værre svineri at pille ned.

Selvfølgelig er det  lækkert med et nyt tegltag på huset, men det koster jo også, og som det er for tiden er det jo købers marked, så sælgerne må forvente prisnedslag hvis taget står for udskiftning.

Generelt kan det slet ikke betale sig at genbruge det gamle tegltag, og slet ikke hvis det er understrøget med skum eller kit, hans bud på 70% er efter min vurdering meget lavt sat.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis