Elmotor brænder kondensator af

Hejsa

Jeg har købt en brugt brændekløver. Dem jeg har købt den af, har åbenbart haft lidt for meget gang i skævbideren  - De har klippet et par ledninger over, og derved omgået start knappen. Så man kun skal bruge en hånd til at betjene kløveren med.
Det havde jeg ikke lige opdaget den første gang jeg brugte den. Så pludeselig stoppede den, og motoren begyndte bare at brumme.
Jeg pillede dækslet af, og så kondensatoren havde vendt indvoldene ud. Fint tænkte jeg, køber da bare en ny, og sætter den til.
Som sagt så gjort. Ny købt og monteret. Her til morgen ville jeg så i gang med at kløve, og den nåede lige et stykke brænde, så sagde kondensatoren BANG!!!! - Igen havde den vend indvoldene ud

Så jeg går lidt med tanken om at de nok har monteret et eller andet forkert, da de "var smarte" og omgås kontakten. Så nu vil jeg pille det hele ud, og monterer det rigtigt. Men jeg mangler et diagram.

Kan nogle herinde hjælpe? - Det skal lige siges det er en to-vejs kløver. Dvs det håndtag man bruger kan enten trækkes op eller trykkes ned. Alt efter om den skal køre til højre eller venstre. Og så vidt jeg kan se påvirker håndtaget "bare" en rullekontakt med to ledninger på.

Hvis ikke man prøver, ved man ikke om man kan.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

undskyld      , men jeg kan ikke lade være !!!   

Vi er jo ikke synske her på LDS    - så hvis vi skal hjælpe     må vi bede dig om fabrikat
 
og type - ellers kan det nok blive lidt svært    


Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hejsa

Det er skam helt i orden. Jeg ved bare ikke ret meget om den, andet end den hedder powersplit 401 Men jeg har taget et billede af pladen, og håber på jeg lige kan fikse et upload her :-)

http://www.lav-det-selv.dk/Portals/0/activesocial/profiles/30366/gallery/49/lg/IMAG0046.png


Hvis ikke man prøver, ved man ikke om man kan.
hej. Du skal starte med at se på motorens typeskilt. Der står om den er til tre faser altså 3x380 volt eller 220 volt. Er den til tre faser står der nok 220/380 volt. Den kan godt køre på 220 volt altså fase og nul sammen med en kondensator. Der er nok seks tilslutninger i klemkassen og til trefaset drift er de tre øverste forbundet og de tre faser sættes på de tre nederste. Skal den køre på fase og nul skal klemmerne forbindes to og to lodret altså de to til venstre, de to i midten og de to til højre. Så sættes fase og nul på to steder og kondensator på den sidste frie og en af de andre.Håber det var til at forstå??

 varmetossen

Hej Klaus

Jo jo det var skam meget nemt at forstå :-)

Jeg forstår bare ikke helt hvordan man får den til at køre den ene eller anden vej, med den kontakt der. Den har kun to tilslutninger, så det er vel begrænset hvordan den kan 'vende' spændingen????

Hvis ikke man prøver, ved man ikke om man kan.
sagde kondensatoren BANG!!!! - Igen havde den vend indvoldene ud.

Hvor stor er kondensatoren og hvilken spænding er beregnet til?  Begge dele er trykt på kondensatoren.På billedet af mærkepladen står 230V 11A. Er det en trefaset motor tilsluttet 230v eller er motoren til 230V? Har du et billede af klemkassen?

fase
Annonce
Hej. Nej den har jeg ikke lige i hovedet men vil også mene at skal den kunne skifte noget om vil det kræve tre eller fire tilslutninger. Din maskine er en Texas åbenbart. Er der en lokal elektromekaniker er det ham der har svaret. Der er nok ikke noget at finde på Texas.

 varmetossen

fase - Kondensatoren er på 33uF 330 V - Så den burde kunne "trække" en 230 V motor. Den jeg skiftede ud var på 31,5uF 440 V. Desværre har jeg ikke skilt hele maskinen ad, kun selve styringen. Jeg prøver lige at se om jeg kan komme ind til klemkassen.

varmetossen - En Texas siger du? De har jo deres velkendte gule farve, og min er rød. Jeg har fundet den på nettet bare i blå, ellers er de 100% ens. Den kan ses her:
http://www.oleo-mac.co.uk/Prodotto.jsp?idMarchio=1&idProdotto=1669&idFamigliaRif=1&idFamiglia=513&idSottoFamiglia=584#


Hvis ikke man prøver, ved man ikke om man kan.
Kondensatoren er på 33uF 330 V -

Ifølge brugsanvisningen skal kondensatoren være på 36uF. Der står ikke noget om spændingen, men jeg vil foreslå en spænding på 630 Volt, altså 36uF/630V. Du kan ikke gå ud fra at når tilslutningsspændingen er 230 V så er spændingen over kondensatoren også 230V.
Det fremgår heller ikke af tegningen, at maskinen er beregnet til at køre begge veje. Jeg har godt nok ikke læst hele manualen. Men det ser ikke ud til, at der er knapper eller håndtag, der giver den mulighed.

fase
du skal lige passe på at det er en driftkondensator du får. Startkondensatorer er elektrolyt og tåler kun kort belastning. driftkondensatorer er papirviklede og tåler belastningen. Den generelle udregning er: motors mærkeeffekt i watt x 0,075 = uF

 varmetossen

fase - Så går jeg på jagt efter sådan en. Der stod bare på den gamle at den var på 31,5uF, og det står også på mærkepladen. Og den nærmeste jeg kunne få var så på 33uF. Maskinen kan kører begge veje. Du kan se et symbol med to pile, der peger hver sin retning, lige til venstre for kontrolboksen (på billedet af kløveren). Lige i nærheden af symbolet sidder en lille arm, der påvirker en kontakt.
varmetossen - Det skulle være en driftskondensator, den er i hvert fald beregnet til el-motorer. Jeg har købt den ved RS components (vare nr.2508851698)

Hvis ikke man prøver, ved man ikke om man kan.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis