Jordvarme-solvarme-mv

Jeg står og skal til at købe et "nyt" gammelt hus og tænker at få jordvarme, sol osv.

Nu vil jeg selv stå på renoveringen af huset, men alle de her grønne opvarmnings former har jeg ingen forstand på.

Jeg havde lidt en tanke om jordvame og solpaneler og muligvis sol celler, men er det muligt at kombinere det hele i et anlæg?

Jeg har også tanke på en genvex anlæg, og tænker et luft til luft anlæg ville være smart hvis det kunne bruges gennem her istedet for alle de blæsere, men det ved jeg ikke om er muligt?

Er der nogle af disse systemer man ikke kan kombinere, og er der nogle man bør kombinere?

Da jeg selv vil stå for renovering af huset, påtænker jeg lidt at få et firma til at stå for installering af det system jeg nu vælger, så er der nogle som kan anbefale et som har styr på det, jeg synes godt nok der er mange når man søger, men synes ikke alle virker lige troværdige.

På forhånd tak

Rene
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jordvarme er jo et spørgsmål om hvor stor en grund du har der er henlagt som græsplæne.
Solvarme er da fint, men når man tænker over det så er solen jo ikke ligefrem mest fremherskende i de kolde perioder af året, så der er det nok smartere med et luft til vand anlæg.
Sol El er en rigtig god indvestering, med de himmelstræbende el priser vi efter hånden har.
Både Nilan og Genvex har produkter med både kompressor, ventilation og solvarme. Der er et hav af kombinationsmuligheder. Prøv at se deres hjemmesider.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Solceller til el-produktion er uafhængige af alt det andet du snakker om. De kobles til din eltavle og kører på nettomålerordningen. Ikke mere at bekymrer sig om på den konto -altså i relation til dine øvrige anlæg.

En vigtig regel at have i erindring inden du går i gang med energiplanlægningen er, at den billigste energi er den man ikke bruger. Med andre ord, så skal du have fat i isolering og tætning inden du ser på det øvrige. Isolering er den investering der lønner sig bedst.

Som håndværkeren bemærker, så er det ikke just i de solrige dele af året, der er brug for varme, når bortses fra til varmt vand. Om sommeren har en varmepumpe, hvad enten den er luft/vand eller jordvarme, en meget høj virkningsgrad, som der er varmt vand ret billigt fra varmepumpen. Dette gør, at det bliver vanskeligt at få en rimelig tilbagebetalingstid på et solfangeranlæg sammen med en varmepumpe.

Med hensyn til Genvex, så er der ikke meget fidus i at lave mekanisk luftskifte med varmegenindvinding osv hvis huset i forvejen har "naturlig ventilation" gennem alverdens utætheder. Spørgsmålet er, om huset kan blive tæt nok til at Genvex'en faktisk bliver nyttig, også energimæssigt.Alle de her "smarte" genvex'er med kompressor osv mener jeg du skal holde dig fra. De er dyre i indkøb og i drift, og de laver ikke meget nyttigt i forhold til investeringen, hvorimod en passiv genindvinding (typen, hvor der kun er en modstrømsveksler og bælsere i)et langt billigere i indkøb såvel som drift og vedligeholdelse.

Helt overordnet, så vil jeg anbefale dig at du tager en energirådgiver med på råd inden du tager fat på projektet, så der er en overordnet og prioriteret plan. Ellers ender du med at renovere i en forkert rækkefølge uden at få lavet de væsentlige ting. Der er en gammel tråd -som jeg ikke kan finde- hvor hele huset blev renoveret med nye gulve osv, og efterfølgende manglede isolering etc, som ikke kunne laves bagesfter, da det ville kræve opbrækning af gulvet osv. En helt igennem dyr erfaring for pågældende.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for alle jeres tilbagemeldinger.

Jordvarme er jeg lidt i tvivl om, da haven ikke er kæmpe stor, men kunne jo være fedt da jeg kan fornemme det er klart det billigste og burde virke hel året.
Huset er fra 1970, og vil isolere efterhånden som jeg kommer rundt, men jeg kan jo nok ikke ende på de normer der er idag, så det jeg fornemmer er hvis jeg skal have genvex, at jeg skal installere sådan et hvor man kører et par gange om dagen og så en veksler i enden?
Hvis jeg vælger en varmepume med luft/vand, vil jeg så kunne få nok energi på sådan en hele året rundt eller vil der være tidspunkter hvor den ikke giver nok, og hvad kan være en fornuftigt alternativ til dette? Hvis jeg ikke har mulighed for jordvarme, så lyder det som om at luft/luft, luft/vand, solfanger kun er som sulperende opvarme, og jeg så alligevel må installere et naturgas fyr eller?

Tak for hjælpen indtil videre.

\René
Jeg har et Daikin Altherma luft/vand anlæg og det varmer fint vores nye hus på 150m2 op (gulvvarme).

Anlægget kører med en lav fremløbstemp. Hvorfor det bedst egner sig til gulvvarme. Investeringen for anlægget var på små kr. 100.000,- inkl. Installation.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Det er muligt at kombinere solfanger og solceller i samme modul.

Som jeg har hørt vil solfangeren, der placeres på bagsiden af solcellerne, være med til at optimere effekten i solceller, fordi solfangeren vil være med til at nedkøle solcellerne.

Men jeg er selv ved at prøve at finde det for os optimale anlæg. - interessant også at kombinere med jordvarme, da vi har rigeligt med areal til rådighed.
Jeg har nu forhørt mig hos nordic energi som havde god tid til at forklare osv. Dejligt man lige kan blive sat ind i tingende.

Min have er dog ikke stor nok til jordvarme, dog foreslog de enten naturgas med sol fangere som den billige løsning, eller luft/vand hvis jeg var indstillet på at skifte radiatorer nu jeg ikke har gulvvarme i hele huset.

Begge dele vil de anbefale solceller til, så er vel som udgangspunkt ok.

Jeg kan dog fornemme der er stor fordel på solceller og kvaliteten af dem, så fandt en side hvor de tilbyder 25års total garanti, og de samarbejder med COOP danmark, så lyder vel ok, så skal jeg bare undersøge prisen.

http://www.coopplusfordele.dk/fact2

\René
Fik IVT jordvarme pumpe installeret i 2008. Første hele kalenderår var 2009. Da havde vi sparet 12000,- på varmekontoen. Hvis vi havde haft gulvvarme i hele huset havde besparelsen været større. Besparelsen er efter at vi har trukket det ekstra el-forbrug fra.
IVT pumpen er den eneste svanemærkede pumpe på markedet.
Det med havens størrelse tror jeg der er en løsning på. Jeg ved at der er lavet forsøg med at få en snegt boret ned i jorden(som man har gjort i sverige i mange år), men jeg ved ikke hvor i landet det var. Det var måske værd at undersøge. Jordvarme kombinet med sol-celler er en god løsning. Med 15000,- i fradrag pr voksen i husstanden, bliver arbejdslønnen jo ikke det store problem. Afskrivning på solcellerne med 25% pr år, er jo heller ikke dårligt. Så bare kom igang.

Husk: Én negativ bemærkning kan kun opvejes med 3 positive !
IVT laver en lodret collector til brug på mindre grunde.
Jeg kender ikke meget til den, men det kan ikke koste noget at ringe dem op og spørge venligt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

jeg giver dig ret mht vent anlæg medmindre man er ude efter noget som lige kan booste og evt køle om sommeren da gulvvarme har ret stor latens tid.
den med bankrådgiveren er så sand som det er sagt

Kun 100% er godtnok

The second rat get the cheese

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis