Siemens ovn, fejlstrøm????

Hej alle, vores 3 år gamle Siemens ovn får HPFI til at koble ud. Dette er begyndt efter vi har fået monteret jordspyd (det var der så ikke i den gamle install.). Det sker kun når ovnen forsøger at varme - den kan godt stå med lys i osv. Hvis jeg piller jord fra i tavlen fungerer ovnen fint, men styringen af den har virket noget underlig i en tid - nogen gange reagerer den ikke helt som den bør når man forsøger at starte ovnen - så må man fx slukke og tænde igen før den starter.

Hvordan kan jeg fejlsøge? Har multimeter hvis det hjælper.... Jeg har aldrig set en fejlkode, hvis den da kan den slags.

Mvh Morten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
prøv og måle på varmelegemer om der er overgang til jord.Der må ikke være nogen gennemgang fra varmelegemet til stel/jord

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Tak, det vil jeg forsøge senere idag. Jeg tænkte at lave en lille "fejlsøgning" - hvis jeg prøver at starte ovnen med hhv. kun undervarme, overvarme eller varmluft bør jeg vel kunne lokalisere fejlen til det korrekte varmelegeme (hvis det er der fejlen er). Derefter kan jeg vel så pille relevante legeme fra og starte igen - er fejlen væk er det varmelegemet. Er fejlen der stadig er det elektronikken. Lyder det rimeligt?

Men hvordan skulle der komme overgang fra varmelegemet til jord? Er det korrekt at et varmelegeme blot er en "modstand" imellem fase og nul? Er det så i selve forbindelsen imellem ovn og varmelegeme at der kan være en defekt? Tilgiv at jeg ikke forstår mekanismen i varmelegemer :-)

Men det kan vel også være blæseren? Men det må kunne fejlsøges på samme facon?

Jeg vil tro at en Siemens tekniker plus reservedele koster i omegnen af en ny ovn, så der vil jeg gerne undgå at skulle hen ;-)

Mvh Morten
det er helt rigtig forstået et varmelegeme er bare en "modstand imellem fase og nul.
Der kan nemt være en overgang imellem varmelegemet og stel(jord)der skal ikke så meget bare lidt støv eller fedt er nok til at slå relæet fra hvis der er overgang på det.
Det er en udmærket måde at gøre det på at tage en ting fra afgangen så kan man nemt lokalisere hvor fejlen er.
Det havde selvfølgelig været nemmer med en mekker men det er lige så godt bare at tage en ting fra afgangen
Jeg tvivler meget på at det er elektronikken der får relæet til at falde fra

<p>&#160;stave fejl er gratis</p>
Måske et banalt spørgsmål men er ovnen jordet korrekt?

Det medfølgende stik på Siemens ovne (og mange andre) har "tysk jordstik" og altså ikke det 3. ben som vi bruger her i DK.

Stikket skal i så fald skiftes med et "rigtigt jordstik", hvis ikke ovnen er direkte forbundet til et udtag/samledåse.
Ved nogle komfurer er varmelegemerne til ovnen kun blanke varmetråde der er elektrisk isoleret mod metal, og med rockwool udad, hvis en gryde koger over kan der løbe vand ned og skabe overgang, prøv at tænde for varmeskuffen et par timer, det vil få vandet til at fordampe.

Hvis det hjælper bør du fuge mellem topplade og sider med silicone.
Annonce
Ved nogle komfurer er varmelegemerne til ovnen kun blanke varmetråde der er elektrisk isoleret mod metal, og med rockwool udad,
Hvilket komfur er det, er noget du har set? Sådan en opbygning vil give den ringeste opvarmning af ovnen, men en god opvarmning af komfuret. Desuden ville en sådan konstruktion aldrig blive godkendt af nogen som helst.

fase
Skrevet af S. fabrin på 10 jun 2012 08:39
Ved nogle komfurer er varmelegemerne til ovnen kun blanke varmetråde der er elektrisk isoleret mod metal, og med rockwool udad,
Hvilket komfur er det, er noget du har set? Sådan en opbygning vil give den ringeste opvarmning af ovnen, men en god opvarmning af komfuret. Desuden ville en sådan konstruktion aldrig blive godkendt af nogen som helst.

Ældre Voss komfurer (1980) har varmetråde isoleret med glasflex som ligger op mod ovnrummet og rockwool ud mod kabinetsiderne. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis