Frostsprængt motor

Hej alle

Vi skal kigge på et misligholdt vrag med en 3 cylindret perkins diesel imorgen. Sælger får en ven til hjælpe med opstart, da den ikke har været startet i over 1 år og det er en båd der har været ejet af hans gamle far. Mine overvejelser går på om den mon har været vinterkonserveret. Kan en motor typisk starte hvis den er frostsprængt?

Hvis den kan starte er alt så ok, eller kan den være flækket i blokken uden at man egentligt kan se det med det blotte øje?

Jeg håber at nogle kan/vil svare

På forhånd tak for hjælpen

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I kan vel starte med at dreje ventilløfteren (eller hvordan det nu er på Perkins, jeg har Volvo erfaring) og se hvordan den går rundt med håndkraft? Ryk også i svinghjulet, for at tjekke om lejerne er kørt i smadder.
Hvis olien ser ok ud og der ser ud til at kunne løbe kølevand igennem den, ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved at prøve en start. Giver den skrækkelige lyde fra sig dér, så sluk straks igen.
Når/hvis den når at blive driftsvarm uden de vilde mislyde, kan I jo stoppe og se, om der er forsvundet meget olie.

Held og lykke med projektet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Wikingjakob

I skal for det første sige til sælger at når I skal se opstarten af motoren, så SKAL det være det være en koldstart. D.v.s. at den må ikke have været startet i et døgn inden I kommer. Inden at sælger vil starte motoren lægger du en hånd på den for at mærke om den er kold. Hvis den ikke er det, så lad den være.
Hvis sælger går ind på det, og motoren ellers starter fint, så ville jeg ikke være så nervøs. Hvis motoren er ferskvandskølet, så kan du eventuelt tage en glykolmåler med og se hvor meget kølevandet er frostsikret til.
Det er altid et meget usikkert projekt at købe en båd med en gammel maskine, men hvis den starter fint og ellers går jævnt, så kan I ikke gøre mere. Olie forbrug kan i ikke se ved en opstart, hvor den bare får lov til at gå ubelastet. Der skal båden i vandet og der skal sejles for fuld hane i et par timer. Men hvis den ved opstarten har den meget specielle lugt som brændt smøreolie giver i udstødningen, ja så bruger den smøreolie og det er typisk skraberingene der er dårlige, ( en renovering forestår ).

Mvh Finn
Tak for svar til Finn Gevin og Jakob356 (fed bil:-))

Kunne ikke finde ventilløftere.

Det er en Perkins 103-10. 3 cylindret diesel. Jeg var med ude at prøve at starte den idag. Jeg ville gerne uploade et par billeder - kan man ikke det?

Jeg har kun haft en båd tidligere med indenbordsmotor. Denne var saltvandskølet med filter. Denne Perkins 103-10 har hvad der ligner en varmeveksler og derudover en ekspansionsbeholder. Er den så ferskvandskølet? Beklager hvis det er et dumt spørgsmål. Der var ikke en dråbe vand eller kølervæske på båden. "varmeveksleren" var afmonteret i den ene ende. Er der mon nogen der sikrer sig mod frostsprængninger på denne måde ved at tømme motoren for væske før vinteren?

Jeg monterede slangen til "varmeveksleren" igen og fyldte vand i ekspansionsbeholderen, så den kunne få noget at køle med hvis den kom igang.

"Panelet" hvor tændingen har siddet er blevet fjernet på brutal vis, så vi var ude i en direkte forbindelse fra + til starter for at få motoren tørnet, hvilket den gør fint og uden mislyde, men jeg kan ikke vurdere om det skal gå hurtigere for at den kan starte. Der sidder en magnetventil som vist åbner for dieseltilførsel. Med strøm til denne kunne vi få den til at producere røg og det lød som om den var meget tæt på at komme igang, men til sidst døde batteriet. Den fik dieselstart undervejs, men det blev den ikke mere samarbejdsvillig af.... Et kig i tanken afslørede vandperler på overfladen af dieselen.

På vores gamle Bukh kunne man manuelt pumpe diesel frem. På denne kan jeg ikke se hvordan det fungerer. Nogen der kender denne motor?

Et kig på oliepinden viste at den var helt fuld af olie! Ikke som i op til maks men helt og til toppen af pinden. Det virkede ikke umiddelbart som om der var vand7kølervæske i olien - blot helt vildt meget olie. Kan denne store mængde olie gøre at motoren bliver for tung at trække rundt og dermed ikke vil starte.

Jeg er næsten ligeglad med at den ikke kan starte. Alt med at rense tank, skifte filtre, udlufte, skifte gløderør osv osv er overskueligt for mig. Min store bekymring er stadig om motoren kan være frostsprængt.

Er der nogen der ud fra ovenstående smøre har kommentarer eller gode råd til næste skridt?

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21

Nå nu fandt jeg funktionen med billeder. De ligger både i galleriet og her

Mvh Jakob

Tidligere både: Bandholm 26, wiking 21
Det er absolut ikke sundhedstegn, at der er så meget "olie" på motoren.
Der kan ikke være "vandperler" oven på brændstoffet.
Vand er tungere end olie og dieselolie. Derfor løftes oliespejlet op af evt. vand i bundkarret og det er formentlig vand, der er i brændstoftanken med perler af dieselolie flydende oven på.

Jeg ville ikke tillægge den motor megen værdi, idet jeg er ret sikker på, at den har lidt skade af det vand , den formentlig indeholder, både i lejer og brændstofpumpe.
Ud med motoren i alle tilfælde og skil den ad og vurder, derefter skadernes omfang. Få den trykprøvet for revner. Det var måske for sent, at den blev "tømt" for kølevand??
Den ser jo i grunden pæn ud, som om den ikke er farlig gammel, så det kan være, at det er overskueligt at få den overhalet.
Vil du absolut have den båd, så byd på den, som om der ikke er motor i den.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hold da fest. Den ser godt nok ramt ud den motor!
Hvor gammel er den?

Det er fint med nogle billeder. Som KTM skriver ser den jo pæn ud. Men det med den megen olie i bundkarret er et meget dårligt tegn. Så vidt jeg kan se er dysepumpen en fordelerpumpe, og de kan godt blive utætte, således at dieselolien løber ned i bundkarret. Hvis det er tilfældet, må motoren under ingen omstændigheder startes før bundkarret har været tømt og der er fyldt ny smøreolie på. Har et tilfælde her på Rudkøbing Havn, hvor en bådejer med en BMC diesel prøvede at starte motoren på land, den løb løbsk, der stod en 10m lang flamme ud af udstødsrøret, det viste sig at der var kommet temmelig meget dieselolie ned i bundkarret fra fordelerpumpen. Ellers skal jeg ikke gøre mig klog på fordelerpumper.
Det at den har en varmeveksler betyder at den er (eller har været ) ferskvandskølet. At kølesystemet er tømt for vand er faktisk et godt tegn, for så kan motoren ikke frostspringe, så der ville jeg ikke være så nervøs. Men vær klar over at det at købe en båd med en ældre motor er et eksperiment, så sæt buddet efter at motoren skal hovedrenoveres. Som skrevet først i indlægget ser motoren faktisk pæn ud, Jeg ville godt turde byde på den, men jeg kan også selv lave sådan en svend. Hvis du skal have et værksted til at lave en hovedrenovering så regn med 20 -30.000 kr.

Mvh Finn
Var lige inde og google motoren. Jeg tror faktisk ikke den er så gammel, den kan i hvertfald sagtens købes fabriksny idag. Den er forøvrigt ikke med fordelerpumpe, men med en rækkepumpe og ca 23 hk. Prøv at skrive perkins 103-10 og så find siden der hedder motoridiesel, så kommer der en side frem med både tegninger og specifikation.

Mvh Finn
Jeg tror ikke det er vand eller dieselperler, du har set i brændstoftanken, men derimod begyndende dieselpest -en bakterie, der ødelægger dieselolien og ikke er til at drive ud af brændstofsystemet igen.
At motoren er overfyldt i den grad som den er tyder på enhver måde på, at den ikke er blevet passet bare det mindste. Hvad enten det så er vand i bunden eller overfyldt med olie.
Det kan naturligvis være, at det bare er tilfældighedernes spil osv der er på færde, men alle alarmklokker ringer lige her og nu. Hvis du stadig er fristet af båden, så tag en maskinkyndig mand med ud og se den grundigt igennem, så du ved, hvad du går ind til. Tap al olien af og se hvordan den ser ud, og er den i orden, så hæld den rette mængde tilbage i motoren. Få etableret kølevandscirkulation og fyld vand på motoren, kør den varm og se efter om der er kommet vand i olien eller omvendt. Og om der kommer udstødningsgas i kølevandet. Det ses ved at vandstanden stiger mere end temperaturudviddelsen berettiger til.
Og så skal prisen på båden være aldeles rimelig, selvsagt. Den skal afspejle den risiko du stadig tager med dig ved købet.
Jeg ville nok kigge efter noget andet, trods alt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Finn Gevind kom først.
Jeg er ikke uenig i hans betragtninger.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også