Batterifundament - hvilken type plade er stærk nok?

I forbindelse med et bådombygningsprojekt er min makker og jeg nu nået til indretning af et rum i forskibet til opbevaring af 8 stk. 161 Ah AGM batterier med en samlet vægt på ca. 375 kilo. Udover strømforsyning udgør batterierne tillige ballast.

Vi har tænkt os at fastgøre batterierne med "seler og livrem" til en plade, som vi gør fast med 8 stk. 10 mm rustfri stålbolte, som vil være forankret i skibets "fundament" i epoxybeton (ovntørt sand rørt op med epoxy). Pladens mål skal være 510 mm bred x 1700 mm lang.

Spørgsmålet er nu, om vi kan anvende en 21 mm støbefinérplade eller om vi skal anvende en aluplade med en tykkelse på f.eks. 10 mm?

Vi er ikke helt sikre på, hvor meget der skal til for at holde de 375 kilo spændt fast, hvis vi lige pludselig kommer til at sejle med masten pegende nedad mod havbunden ;-).

Jeg har vedhæftet en tegning til orientering.

Mvh
Flemming

Meget kan svejses med pind!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil mene at en 21 mm støbeplade er rigelig stærk, når den bare er forankret, som du beskriver det.

De beslag du skal bruge til at fastholde batterieren med, vil jeg anbefale du skruer fast med gennemgående bolte. (brug eks. A4 bræddebolte, med hovedet nedaf )

Kunne batterierne stå direkte på epoxy-betongen, hvis du laver en ramme af rustfast, eller alluminiums "vinkeljern" som de står inden i, så kan du spænde dem fast til rammen.
Det kræver selfølgelig at du får rammen boltet forsvarligt fast.

Det var da ellers noget af en batteribank
mvh jens

Tak for svar og ja, det er en ganske stor batteribank :-)

Foruden bådens 30 HP Sabb 2JRG diesel, monterer vi en 48V børsteløs el-motor, og her skal vi bruge 4 stk. batterier. Vi har 24V i båden og de resterende batterier skal bruges til henholdsvis forbrug og bovpropeller/ankerspil/redundans til motorstart.

Mvh
Flemming

Hvad med at stille dem ned i "revnen" oven på kølen i en lang række?
Der hvor han har fødderne på dette billede: https://picasaweb.google.com/ArcticKiteDk/ArcticBoat3#5619948041169779186

Jeres fantastiske båd kunne vel altid godt bruge mere ballast i bunden, da den ikke er født med egentlig køl. Eller har I eftermonteret én?

Selvfølgelig fornuftigt fastgjort og indkapslet, så vandskader undgås. Ser ud til at der alligevel er fin ståhøjde, hvis gulvhøjden hæves omkring 20 cm dér.

mvh
JAKOB

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Jakob

Et udmærket forslag, men det centrale rum, som løber i bådens længderetning, skal bruges til brændstof og vand. Da båden fungerede som redningsbåd, var der monteret 3 x 50 liter stålflasker med atmosfærisk luft under 200 bar tryk, som skulle forsyne 40 pax og motor med luft i 10 minutter, hvis man f.eks. skulle sejle gennem en brændende oliepøl. Det er i dette rum, vi vil anbringe batterierne.

Hvad angår ballast, så har vi monteret en 1.050 kilo tung ballastkøl. Uden brændstof og vand, har vi nu ca. 2 ton ballast under vandlinjen (køl, motor og batterier).

Mvh
Flemming

OK
Det er nok bare min almindelige sejlbådstankegang, der ikke kan forestille sig, at et "rum forskibs" stikker mange centimeter under vandlinien. Undskyld.

Støbefinéren lyder fornuftigt.

Skrottede bilsikkerhedsseler er forresten utroligt holdbare, når I kommer til fastgørelsen. De er nemme og billige at få fat på.

mvh
JAKOB

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Jakob

Hvad angår indretning, er vores båd temmelig langt fra en almindelig sejlbåd - på både godt og ondt. Den er ufattelig rummelig nede om læ, og efter at have sænket dørken 15 centimeter, har vi fuld ståhøjde i hele skibet. Det er rart, når man er 190 centimeter høj med fodtøj, og godt kan gå hen og blive træt i ryggen. Den har til gengæld temmelig meget fribord, hvilket gør den sidevindsfølsom, men vi har monteret en 7,5 HP bovpropeller, så det skal nok gå.

Brugte sikkerhedsseler til montering af vores to 55 Ah motorstartbatteier lyder som en god idé. Til de 8 stk. AGM batterier bliver det nok noget med noget metalramme og nogle gennemgående gevindstænger. Vi tager nogle billeder, når vi er færdige.

Mvh
Flemming

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også