Ørnvik jolle 14 fod

Jeg og en af mine gode venner er i gang med at finde en brugt jolle i størrelsen omkring 14 fod med påhængsmotor. Jollen skal bruges til småture og lidt fiskeri i sommerhalvåret. Vi har bl.a. set et par Ørnvik 14 fods joller til salg i den blå avis.
Er der nogen, der har erfaring med denne type jolle af lidt ældre dato m.h.t. søsikkerhed, stabilitet i vandet, opdriftsmiddel, max motorstørrelse m.m.?
På forhånd tak for eventuelle indlæg.

Mvh
Flemming    
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skal den da kun bruges i små søer o.l. i vil vel ikke sejle ud på havet i så bette en jolle. Ørnwik er et rigtig godt mærke med det ernerkendte Norske Veritas  som garant.
Men skal i fiske til havs, så skal i mindst op i en 18 fords båd.
Vi har planer om kun at sejle forholdsvis tæt ved kysten i Stege Bugt.
Skrevet af FVL på 01 jun 2012 22:03
Vi har planer om kun at sejle forholdsvis tæt ved kysten i Stege Bugt.
I ved ikke meget om at sejle åbenbart ? Det er jo netop ved grundt vand at bølgene bygger sig op, til havs flader de mere ud.

Kommer vel an på vindretningen?
Naturligvis
Annonce
og vindstyrken...
En tommelfingerregel siger at bølgerne højst kan blive 1/3 af vanddybten.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Har du prøvet at fortælle bølgerne der ruller op på vestkysten i en god V kuling, at de slet ikke kan blive så høje p.g.a. vandybden
Jeg sejler ved kysten i Kattegat og fisker i en Crescent 42 alså 14 fod med en ny 5 hk motor (den gamle blev stjålet) og det går fint, men man skal have respekt for havet.
Jeg har sejlet i mange år og man skal bruge sin sunde fornuft.
I så små joller sejler jeg ikke ud i mere end 5-6 ms og helst fralandsvind og aller højest 1 m bølger, men det kommer nu helt af sig selv det er meget ubehageligt når den kommer op på 1 m bølger, 1/2 m bølger så går det fint.
Ørnvik hvad for en model ?
Hvis det er en deplasement båd som min vil 4 - 6 hk være fint, men er den planene går det med 10 - 15 hk men du kan sagtens nøjes med mindre.
Husk sikkerhed frem for alt: Redningsvest, flydedragt og Hovedet
uff en 1/3 af dybden så er der hvor jeg sejler 21 meter højde bølger det er ved helgenæs
hilsen rene

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Skrevet af renek på 21 jun 2012 18:46
uff en 1/3 af dybden så er der hvor jeg sejler 21 meter højde bølger det er ved helgenæs
hilsen rene
Naaaææææeeehhh !
Overdriver du ikke bare en lille bitte smule nu René, 21 m. høje bølger i dansk farvand

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis