Tagvalg i forbindelse skur. Opsamling af vand

Hej LDS

Jeg skal have lavet et haveskur. Dimensioner vides ikke endnu da jeg stadig er i research fasen.

Taget bliver fladt med hældning? Hvor meget skal det hælde pr. meter typisk?

Jeg ønsker at opsamle vandet fra taget til at vande mine afgrøder med.

Hvilken tag materiale kan jeg bruger. Fordele/ulemper ved de forskellige typer.

Hvis jeg ønsker at skuret skal brugers til havetraktor/trailer - måske senere en MC.

Hvad skal jeg så være opmærksom på. Vil undgå kondens/rust. Kan man ventilere sig ud af dette problem?

Skal der isoleres? Skal der bruges dampspærre...
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et uopvarmet skur ville jeg blot sørge for havde et godt gulv. Dvs grus, luft, vindpap og brædder. Væggene ville jeg give vindpap, forskalling og beklædningsbrædder. Taget ville jeg vælge stål med en underdug til kondens.

 

Skrevet af uldal på 01 jun 2012 12:46
Et uopvarmet skur ville jeg blot sørge for havde et godt gulv. Dvs grus, luft, vindpap og brædder. Væggene ville jeg give vindpap, forskalling og beklædningsbrædder. Taget ville jeg vælge stål med en underdug til kondens.
Ja meningen er det skal stå uopvarmet men stadig tør nok så man kan stille have redskaber. tænkte mere på plæneklipperen om den ville ruste. Men du mener det nok med god ventilation?

Vindpap hvad er dens formål er det bare som dampspærre men bare så vind ikke kan blæse ind? Underdug under de langs gående lægter?

Må lige lave nogle tegninger ..se om jeg har forstået det rigtig,.

gulv har har jeg tænkt på at støbe 90cm ned i jorden og så en eller to lecablokke. så nogle gevindstænger.

Gulv udgrave 20-30cm og så lægge sand og betonfliser på.
Mht. taghældningen er 1:40 minimum for at du får afvandet passende - og sæt tagrender på for at styre regnvandet..
Men tag også det visuelle med i betragtning.....kig dig rundt på din matrikel og vurder om materialer og proportioner passer til din(e) øvrig(e) bygning (er).
/jens
Vindpap er tyKt pap med bitumindstøbt.det hOlder vind ogmsnefygning ude. Underdugen sættes op på langs af spærene. Der skal være ca 1 meter mellem spærene, dugene er 105_110 cm brede. Derpå en klemliste til at låsedugen (som du midlertidig clipser fast til spæret) ovenpå lægterne på tværs. Du kan vælge mange forskellige tagdækninger, men jeg tror et ståltag er holdbart i længden. Skal der to plader til i længderetningen, så husk godt med overlæg, da van har det med at kravle baglæns. VentIlation får du fra mellemrummet mellem spærene, hvsi du ikke lukker helt op med pap og beklædning

 

Da du vil bruge vandet til at vande køkkenhave med bør du undgå tagplader der afgiver tjære og PVC, PAH, phtalater o.lign. Så tagpap, bitumenplader, PVCplader mv. er næppe sagen.
Annonce

Hvad med stråtag så? 



(Fordi ALLE tagmaterialer nedslides og afgiver et eller andet uhensigtsmæssigt materiale - som  er usundt for et eller andet!)

en anden ting jeg lige stødte over fald af taget den falder jo mod skel hvor den opsamles i en tagrende.

kan det passe at det optimale fald er 2,5cm pr m ved trapez tag? ønsker så meget lofthøjde som muligt samt et ok fald på taget så der ikke opsamler vand på taget?. hvis det nu blev skræv eller buet af vindet/ sne press.
hvad siger i til Ståltrapez tag?

Tænkte hvis jeg ønsker senere at skifte taget ud med tagpap+22-20mm kryds hvad skal jeg så forberede på?

Spændet er 5mtr.

Skal bruge en tømmer hjerne nu. http://www.ringstedspaer.dk/Bjaelkespaer.htm

ud fra hvad jeg lige kan forstå så skal jeg bruge "45 x 245" hvis jeg ønsker at bruge spær afstand på 60cm

kan se jeg os kan gå ned til en spær afstand på "45 x 220" ved spær afstand på 40cm.

Men grundet til mange vælger 60 er vel fordi det lettere at arbejde med senere med isolering osv eller?

hvad fordele ulemper er der ved de to spærafstande "40cm vs 60cm"?

http://www.billigbyg.dk/shop/spaertrae-t1-ubehandlet-52c1.html

skal jeg holde mig til ikke-tryk-impri nu hvor det til opsamling? og så give det engang træbeskyttelse?
Sødde mand fa! Du skal da ikke have en spærafstand på hverken 60 eller 40 cm!! Spær lægges med 1 meter. Og med 5 meter hæng, tror jeg 150 mm spær er nok. Hvis du bruger stålplader, behøver du bare mellem 60 og 100 cm mellem lægterne. Min. Fald er 1 cm pr 50 cm. Men så skal pladerne også har overlap på 50 cm. For du vil vel ikke lægge tagbeklædningen direkte på spærene??

 

Skrevet af Sitting Bull på 01 jun 2012 23:24

Hvad med stråtag så? 



(Fordi ALLE tagmaterialer nedslides og afgiver et eller andet uhensigtsmæssigt materiale - som  er usundt for et eller andet!)


Ja, og derfor er der jo faktisk også de, der helt eller delvist fraråder anvendelse af overfladevand i køkkenhaven.

Den største forurening af tagvand er mikrobiologisk, altså sygdoms/infektionsfremkaldende stoffer, som alt andet lige trives bedre i strå end fast materiale 
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også