lodde zinktagrender - hvilken kolke/station skal man bruge

Hej

Jeg skal i gang med at lodde zinktagrender. Jeg er klar over, at jeg først skal øve mig, for det er ikke noget man bare lige kaster sig ud i.

Hvilken loddekolbe/loddestation vil gå an til formålet? De professionelle bruger gas på store tunge kobber-kolber (cirka 500 g.), men er det muligt at gå anderledes til værks og fx anskaffe en Weller loddestation, som jeg vil kunne bruge i andre sammenhænge fremover?

VH Søren
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, en Weller giver ikke varme nok. Gasbrænderen er det rigtige.

Bent.
Hej igen

Tak for jeres svar. Kan man på nogen måde undgå at skulle ud og investere i sådan en her (cirka 1800,-):
Express Self Igniter Soldering Iron
eller vil man på anden vis kunne nøjes med at købe noget mindre, hvis man i forvejen har en
tagpapbrænder?

VH Søren
Hvis din tagpapbrænder er med udskiftelig brænderhovede, kan du skifte til en mindre brænder, hvor der kan monteres en loddekolbe. Om det kan betale sig, fremfor at få blikkenslageren til at lodde er noget andet.

fase
Det er ikke bare noget man kan øve sig på og så kan man lodde zinkrender , loddekolben skal have den rigtige temperatur ikke for varm så smelter zinken og hvis for kold så holder lodningen ikke , kolben skal regelmæsig renses med fx salminak i fast form , og alle loddesteder skal renses med loddevand eller lign. brug en våd klud til at tørre og afkøle loddestedet.
Det bedste er at få en ælder bliktud til det loddearbejde....... 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Vil mene man godt kan selv - eller lære det.
Man kommer ikke uden og det rigtige værktøj som egentligt kun er en loddekolbe. Har man som Srathje en gas brænder kan man forholdsvis billigt købe en kolbe med håndtag og varme den til den rigtige temperatur ved at lave et sted hvor kolben kan ligge i gasflammen - en rist eller lignende. Kolben skal fortinnes og rengøres med pimpsten, men en sådan pimpestens klods koster ikke meget. Så skal man bruge loddetin (Det rigtige som købes i stænger) Før man lodder, pensles stedet med loddevand. Det laver man af saltsyre hvor man smider et lille stykke zink i. Man skal øve sig på nogle stykker Zink for at ramme den rigitge temperatur. Skal man lodde to overlappede stykker Zink sammen varmer man på det øverste overlæg og tilsætter tin lige der hvor de to stykker mødes. Har man ramte den rigtige temperatur løber tinnet selv ind og lodder det to stykker sammen.Så renser man lodningen med en spytklat og polere efter med en klud.
hos nordjysk materiel udlejning kan du leje komplet udstyr til zinkarbejde.
Vil dog som de andre sige det er ikke så nemt, men alt kan da læres.
Du skal også ha det rigtige tin, (det er i stænger) Der er nemlig forskel på indholdet af sølv og en masse andre ting.
Men har du mod på det så er det bare at gå i gang. det vigtigste er dog bare ikke at holde varmen stille på zinken så er der hul med det samme.
Loddetin er som regel 40/60  bly /tin...... og kolben skal ikke fortinnes, kun spidsen skal der være tin på ... det er ikke let  , så pøj pøj.....

   elektriker fra jævnstrømmens tid
1000 tak for kvalificerede og konstruktive svar. Jeg har lært at fuldsvejse tagpap, pudse vægge op og en hel masse andre ting, så mon ikke jeg også kan lære dette?

VH Søren
Du kan jo købe en gammeldags loddebolt, som du så varmer op med din gasbrænder.
Det er smartes at have 2 stk, hvis du skal lodde meget, så kan du varme den ene mens du bruger den anden.
Kan du finde noget kobber i passende format, er de nemme selv at fremstille.
Jeg har selv lavet et par stykker engang, jeg havde behovet.
Husk også at købe en salminiaksten, til at rense/fortinne spidsen af loddebolten.

PS. umidelbart virker det ret simpelt at lodde tagrender, men det er min erfaring at det er det ikke, og det er særdeles svært at få en pæn og fin loddning.
mvh jens
Som dem her bare med længere skaft, og med et håndtag.
Men da helt sikkert nemmere med en, der kan holde en konstant varme.
LODDEBOLT 350 GRAM
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis