Kloak - bør vi udbedre den og dækker forsikringen?

Hej :-)

Vi har lige fået fjernet en stub, som vi opdagede var groet rundt om et kloak/brønddæksel (som vi ikke vidste var der, da der var bed ovenpå - men vi har længe undret os over kloaksystemet, så det var fint at finde det).

Da vi fik kloakdækslet af, kunne vi se, at den øverste halve meter (ca.) er muret op med mursten (det nederste er beton). Sådan ser vores anden brønd også ud.

Her hvor den nyopdagede brønd er, skal vi have det lavet sådan, at vores bil kan parkere der. Det var derfor, vi fik stubben fjernet.

Kan vi bare smide et kloakdæksel oven på brønden? Kan den murede del holde til vægten af bilen (som godt nok er meget lille)? Eller bør vi grave ud, pille murstenene op og sætte en betonring ned?

Og i så fald, er det mon noget forsikringen dækker (villa med udvidet rørdækning eller ejerskifte, også med udvidet dækning - man går vel med både livrem og seler)?

Hilsen Mia
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal ikke regne med forsikringen dækker, førhen var det meget almindelig, at mure op med mursten, og det fungere jo fint nok.

Hvis murstene er stablet rigtig, og jorden er fast stampet rundt om, kan du roligt ligge et køredæksel på, og parkere/køre med din bil.
(hvis murstene er stablet rigtig, låser de hinanden og kan ikke klemmes ind i brønden)

mvh jens
Tak :-)

Der har vokset et ultrastort birketræ (stammen var over 1 meter i diameter) ved siden af kloaken, og rødderne var groet rundt om kloaken (vi kunne ikke få dækslet af før roden var skåret ned), så der har været ret stort pres på murstenene, og de ser meget fine ud.

Der kommer stabilgrus rundt om dækslet og vi regner med at lægge ærtesten over dækslet (som vi så lige kan feje væk, hvis vi skal have åbnet). Hvilket slags dæksel skal vi vælge og hvor køber man sådan et?


Her kommer da lige et billede!
Dækslet kan du købe i en tømmerhandel, du siger bare det skal kunne holde til at der køre en bil henover, så får du det rigtige.
mvh jens

Pudsearbejdet kunne nu nok være pænere! 

Brønddæksler fås i beton og støbejern og købes på nettet eller nemest i den lokal tømmerhandel.

Selv om jeres bil er lille så skal/bør et dæksel i en indkørsel kunne holde til 2,5 tons.

Vær opmærksom på at et sådant dæksel dels skal være tæt, (for lugt, ligesom sand ikke må drysse ned i brønden). Ikke må vippe og ej heller kunne forskubbe sig.
Måske skal I også have en karm.



Først og fremmest skal jeg sige at jeg ikke er ekspert på området, men jeg har et par indspark. Jeg har fornylig lagt min indkørsel om. Den gamle havde ligget der i en halv menneske alder ( at dømme fra fliserne ). 1 meter brønden der ligger midt i min indkørsel var lavet på præcis samme måde som din, og den har holdt til masser af bil trafik. Så uden at ligge hovedet på blokken vil jeg da også sige at du ikke behøver at bekymre dig noget særligt.

Når du alligevel vil dække dækslet, synes jeg ikke det giver mening at købe et dæksel i støbegods. (de koster spidsen af en jetjager..) Køb i stedet en version i beton med karm, og husk at købe nogle plast justeringsringe med!! De gør arbejdet meget lettere. De er tykkere i den ene halvdel end den anden, så du drejer dem bare så du får det hæld på du ønsker. Smid dem under karmen evt. med en klat fliseklæb.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis