stenovn

Jeg har længe haft lyst til at bygge mig en stenovn i haven, ville høre om i, herinde havde nogle efaringer med sådan et projekt og måske billeder.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg husker så byggede de en i Friland på DR2 for tid tilbage. Det må kunne findes ved at søge lidt på DR.dk
har forsøgt, ingen held, der findes ingen klip, kan godt huske den, frank ladegård hjalp med at bygge den.
har tænkt mig at bygge bunden i gasbeton, to i hver side som ben, tværgående ovenpå, så kommer det: skal bunden være i muresten der står tæt sammen på højkant? ville så bygge en bue i muresten og ren beton, bagved en lille skorsten, samtidig vil jeg lave en kogeplade med ringe som i et ringkomfur ovenpå, også for at kunne give mere ilt når der tændes op, den skal være åben fortil, sådan et hul på en 30-40 cm, så en lille kant skal der vel være, har set flere modeller på youtube. og selvfølgelig lukket i bagenden.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Den er her... 2 fine udsendelser om masseovne, man får helt lyst til at få sådan en.
http://www.dr.dk/TV/se/dr-friland-2/dr-friland-masseovnen-1-2#!/

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
jeg har fundet ud af hvad jeg vil bygge, en jordovn, lavet med ler og sand, der skal dog et lille tag over også. har set den på youtube, jas townsend, virkelig spændende og forholdsvis nemt. nu skal jeg bare finde ud af, hvordan underdelen skal være. Melder tilbage.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Skrevet af Henrik S på 11 jun 2012 22:08
jeg har fundet ud af hvad jeg vil bygge, en jordovn, lavet med ler og sand, der skal dog et lille tag over også. har set den på youtube, jas townsend, virkelig spændende og forholdsvis nemt. nu skal jeg bare finde ud af, hvordan underdelen skal være. Melder tilbage.

I aften kl 2130 på DR2 bliver der bl.a. bygget en lerovn.

Held og lykke.
Annonce
Så lige en reklame, som gør jeg må følge op på denne her. Morsø har lavet en rigtig kæk pizzaovn til havebrug. Der er ikke meget LDS over det, og billig er den heller ikke, men jeg kunne nu godt fristes af sådan en forno - når jeg har vundet i tips og fundet ud af, hvor den skal bo om vinteren.
det er jo netop fordi jeg ikke vil gi 5000 kr for sådan en basse, og så er det jo lidt sjovt at lave den selv

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Henrik S skrev den 30-06-2012 11:40:39

det er jo netop fordi jeg ikke vil gi 5000 kr for sådan en basse, og så er det jo lidt sjovt at lave den selv

 Fik du lavet en selv?

Og har du lavet tag over den? Eller gjort noget så den kan holde til regn?


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis