1-faset AC motor til 3-faset AC motor

Hej LDS
Jeg har i mange år, med held, anvendt spulepumpen fra kasserede opvaskemaskiner, som hovedpumpe i mit havebassin. De stærkeste af disse pumper har en kapacitet på 300 liter i minuttet, hvilket faktisk sommetider er for meget ;det kunne være rart hvis det var muligt, at styre motorens omdrejningshastighed. Dette kræver så vidt jeg ved en tre-faset motor og en frekvensomformer.
Langt de fleste spulepumpe-motorer er 1-fasede AC motorer med kondensator-drift.
Statoren er tilsyneladende opbygget på samme måde som statoren i en 3-faset motor, men der er kun 3 terminaler. Hvis jeg måler modstanden over de 3 terminaler får jeg følgende resultat 1-2:40 ohm, 1-3:75 ohm og 2-3:115 ohm. Kondensatoren 3uF sidder over klemme 2 og 3 ; 220 Volt over 1 og 2. Det ser ud til, at der er to spoler(40 ohm og 75 ohm) , som er lagt i serie, med fælles punkt i terminal 1. 
Der er klart at det ikke går at sætte nettets tre faser (R,S og T) til terminal 1,2 og 3 (jeg har af gode grunde ikke prøvet).
Det var her jeg tænkte om man kunne omvikle statoren så men fik 3 separate ens viklinger 120 grader forskudt, og koblet i enten stjerne eller trekant til de tre terminaler. Herved burde!! det være muligt at føde motoren fra nettets 3 faser.

MEN! hvis det overhovedet er muligt, hvordan skal jeg så vikle de tre spoler. De fleste statorer fra spulepumper jeg har set er med 24 slot. Jeg har støvsuget nettet for informationer vedrørende omvikling af AC-motorer, uden at finde brugbare oplysninger. 
Lad mig venligst høre fra jer el-fagfolk og andre interesserede derrude.

mvh
J Riis
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En frekvensomformer virker også på 1 faset motorer (asynkronmotorer)...............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der kan laves en løsning, på mange måder, du kan reducere mængden ved, at indsætte en drøvle ventil , sådan en kan du købe i en butik, hvor der handles med pneumatik, det vil sige komponenter, til trykluft de virker lige godt på vand det vil nok være billigere end al andet en centrifugalpumpe er lige glad med hvor meget den kommer af med,den kan justeres vidt og bredt

PEK

 

Hvis du finder en frekvensomformer, der kan levere 3 x 230 volt (det kan det fleste, det stilles i opsætningsmenuen) Hvis du så fjerner kondensatoren, så burde det kunne fungere.

Men er det ikke lidt overkill?
Hvad med at sætte en hane på, så du kan skrue ned for mængden.
Evt sæt et t stykke på, til hanen og så lade vandet løbe retur til bassinet, som bypass.
den her http://www.greenline.dk/Varme--Ventilation-11/ReguleringHygrostat-366/Regulering-ES-30-9631 har jeg brugt til mine
basing pumper så ku jeg skrur ned når det blæste formeget så jeg ikke skulde træde i vandet
der ligger et fint diagram i den hvordan den skal kobles
Annonce
Skrevet af je__ns på 30 maj 2012 13:50

.....
Evt sæt et t stykke på, til hanen og så lade vandet løbe retur til bassinet, som bypass.
Der er ingen grund til at lave bleed-off (by pass). I stedet sætter du bare en hane/ventil på, så du kan knibe på mængden ved at øge modtrykket på pumpen. Det reducerer strømforbruget, hvorimod du ved bleed-off vil have et unødvendigt stort forbrug. Jo mere du bleeder af desto mere strøm bruger pumpen.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Svar til det oprindelige spørgsmål:

Hvis modstanden i spolesættene ikke er ens kan motoren ikke bruges som trefaset.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis