Lave egen beton jutter

Hejsa,

Jeg skal have støbt  et lille gulv (lidt under 20kvm) i næste uge - og skal i den forbindelse have konstrueret en jutter.

Det basale har jeg styr på - et ø110 kloakrør med en pind på. Men jeg synes jeg har hørt lidt forskelligt hvorvidt røret skal være åbent eller ej?

Har hørt en del sige at man skal smide propper i røret - så betonen ikke flyder ind og gør den besværlig at trække. Omvendt synes jeg de billeder (har aldrig set en i virkeligheden ) ikke ser ud til at have propper i enderne.

Nogle der kan opklare om røret skal være åbent eller ej?

/Johan
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har før forsøgt mig med propper, men der havde jeg hjælp fra familien til at klarer opgaven, så nogen god hjælp kan jeg måske ikke helt give, andet end at det godt kan lades at gøre.
Og nå ja, så vigtigst af alt, så sørg for at have nogle knæbeskyttere i dine arbejdsbukser, ellers er du øm i en uge.

Det var vist det bedste hjælp og råd jeg kunne give, men håber andre kan hjælpe til også.
Held og lykke
Røret skal være lukket dvs helt kloakrør. Enderne skal være proppet ellers kan du ikke løfte jutteren til sidst, det bliver for hårdt. Jeg købte endepropper (som dog ikke passede, så jeg skar hakker i og smeltede enderne så de kunne presses ned i røret). Skruede 2 selvskærende skruer i begge ender. Skaftet tog jeg fra en defekt sneskraber. Borede et hul så skaftet kunne gå ned i røret. Fra den anden side borede jeg et hul til skrue med fladt hoved (en tynd skive blev sat i mellem). Den virkede fortrindelidt. De største niveauforskelle jeg endte op med var på under 5 mm.

Enderne kunne måske lukkes med gaffatape.

En bekendt "arvede" min jutter, det kan være den er i brug et helt 3. sted den dag i dag.
Erik,

Kan for info Det var faktisk en god måde at smide det sammen på Jeg havde lidt overvejelse med noget jernafstivning - men din metode lyder nemmere

Jeg overvejer lidt at lukke det med noget dampspærretape jeg alligevel har liggende

/Johan
Jeg stivede ikke min jutter af (de prof. udgaver har en stålwire fra kanterne af røret til skaftet). Ved at køre skaftet igennem røret blev det rimelig stabilt.

Du er klar over at en jutter kun er til flydebeton (leveret fra betonværk)?

Du skal kun trykke ca 5 cm ned med jutteren.
Undskyld jeg blander mig.

En jutter??

Hvad søren er det nu for noget, er ualmindelig nysgerrig og har aldrig hørt det udtryk før, er der en' der vil fortælle hvad det er?

Lidt som Piet Van Dørs'

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Erik, hvor lang var skaftet du havde I din egentlig? Jeg har set de fleste "prof" er typisk 2 meter lange - og så lang er en sneskrabers skaft jo ikke (det er vel kun 1,2m eller lign?) - var det okay?

Du kan jo bare lukke enderne, med fugeskum, og så skære det overflødige væk, når det er hærdet.
mvh jens
Tak for det.

Så lærte jeg igen noget, helt fint.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
da jeg for nyligt støbte værksteds gulv, lavede jeg en, der tog jeg en stump af det pvc rør jeg lavede den af, spidsede det med en fil, og så lige et tryk ned i lidt af det overskydende flamingo, så var der et par propper der passede perfekt i :-)

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis