Kan en gammeldags geringssav klare dette?

Til en særlig opgave med nogle letvægtsbjælker, så har jeg brug for at lave et ret præsist snit af et bræt på 28x115 mm. Det færdige snit skal være ret præsist, da det skal bruges som en limflade. Der skal skæres i en spids vinkel på 10,5 grader, så arealet på dette snit bliver 145 x 115 mm - håber, at det giver mening.

Med de gængse gering rundsave kommer du ikke så dybt. Tænker mere på noget sådant:

http://www.linaa.dk/shop/geringssav...6075p.html 

Men tvivler faktisk på, at den kan klare det, da savføringer sikkert vil støde på brættet inden man når den spidse vinkel.

Kan nogen give en ide til hvordan man kan lave et sådant snit?
Skal man selv lave værktøjet - og hvordan?

På forhånd tak for hjælpen.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og hvad er der så lige galt med den gode gamle Fucksvans, du ridser op hvor snittet skal ligge og saver stille og roligt af, det kan sagtens lade sig gører. Skær eventuelt så du lige kan rette til med en pudshøvl.
Skrev du FUCKsvans? - den har også været i brug - men ikke lige til det...

Men min fukssvans har jeg faktisk brugt rigtigt meget. Og på din opfordring vil jeg da nok lige prøve et par gange med et bræt, der ikke betyder noget. Men min fornemmelse er, at jeg ikke kan holde snittet lige nok, og det bliver vanskeligt efterfølgende at rette op.
Jamen så har den gode Onkel Harald da et udmærket håndbetjent Geringsavs anlæg der ikke koster en bondegård. Gå ind og søg på  bestillings nr.1144 det koster kun 148,00 kr. og jeg har selv brugt det meget, det kan lave virkelig fine snit hvis du ikke presser saven igennem.
Det forekom mig, at Onkel Haralds geringssav ikke helt kunne klare store nok emner. Og så er man jo altid her lidt nervøs for kvalitet/nøjagtighed. Så efter lidt læsning på anmeldelser synes Nobex Champion 180 geringssav at være den gode kvalitetsmæssige sav - jeg så en ny billigst herfra:

http://www.slojd-detaljer.dk/product.aspx?productid=1961&deptid=856

Men der var så også en 10 år gammel sav i den Blå Avis til 250 kr. incl. ekstra klinger, og den købte jeg så igår. Jeg fornemmer lidt, at det er en 40 år gammel god konstruktion med mange finurlige detaljer. Først lavede jeg en lille plade med en vinkel på 79,5 grader. Og derefter en lidt Storm-P agtig opstilling for at save vinklen på 10,5 grader. Og ved første prøve - "right on" - perfekt resultat. Man skal lige støtte klingen lidt med en finger, når saven skal ind i den strå flade. Og dejligt rart sådan at bruge rugbrødsmotor. Foto af storm-P-opstillingen her:

http://dl.dropbox.com/u/10237290/Opstilling%20med%20geringssav.jpg
Gymnasten.

Hvis jeg må give dig en ide' til hvordan du kan lave alverdens figurer i rette linier med din rundsav.

Vedhæfter et par fotos som illu. hvordan du kan gøre evt fra begge sider for at nå i gennem dit materiale.

Nederste billed:

Landet over klingen føres ud sådan at klinge og land flugter, derpå afsætter du dine mål (grader med tynd blynant og fagtgør et ret stykke (liste eller lign.) som du kører op ad.

Håber det er til at forstå.

Nå ja tiden går, du har måske allerede fået skåret dine snit, så det først nu, men måske en anden kan bruge det så?








Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis