Valg af bagereste skifter 8, 9 eller 10 gear?

Hej - min søn har fået sig en centurion invisible med 16 gear. Vi havde et mindre uheld, den bagerste skifter knækkede af. Vi skal så finde een ny skifter samt det beslag den sidder fast med på stellet.

Cykel har campagnolo gear "avanti" - jeg tænkte at købe en "xenon" men den er vist til 10 gear, duer det når der kun er 8 tandhjul?

Kan cyklen bygges om til en 20 gears på de samme fælge, skal kæden være mindre, og skal de forreste tandhjul også skiftes?

Er der nogen som kan hjælpe?Smiler

pft Michael
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens bruge en 10 gears skifter til færre gear. Hvis du vil ombygge til 10 gear skal du have en smallere kæde, hvis ikke den der sidder på er det. Jeg ville starte med at prøve om den originale er smal nok. Du behøver ikke ændre på kransen foran.

Elektronikteknikeren
Det er korrekt, dog er det ikke alle skiftere der har kapacitet til 10 gear, så skifteren bestemmer til dels også. Men du skal selvfølgelig skifte grebet hvis du vil have flere gear. Med mindre grebet er trinløst.

Elektronikteknikeren
Jo jo det er nogle klikgreb der sidder på styret lige under bremsen, 2 stk. i hver side. Men øh centerafstanden mellem tandhjulene må være større på en kassette med 8 tandhjul fremfor een med 9 tandhjul - jeg tænker bare at en 9 gears skifter (derailleur) ikke flytter kæde tilstrækkelig langt eller præsist til en 8 gears kassette ? eller hvad - jeg har måske selv svaret :-)

Tak for fro de andre svar - Michael
Nu har jeg fattet det - tak
så lige en lille fif.!!!
man skal lige være opmærksom på udvæksling.
på forskelige mærker.
hvis man blander sammen med forskelige mærker.
kan der optå problemmer.!

men i de tidliger tidspunkt kunne blande sammen på hvilket som helst mærker.
før klik systemmet kom frem.!
bland andet sontuer bruges sammen med shimano.
og campanolo sammen med simplex.
og nu til dages er mange geargrupper er mere intergrede systemmer.!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis