Træterrasse ny

Hej

Vi er ved at bygge ny terrasse, jeg har oprettet galleri så man kan se hvordan vi har gjort.


Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så er vi ved at være i mål. Mangler lige et stykke rækværk på trappeafsatsen.

Jeg har aldrig lavet sådan en terrasse før, jeg håber det kan give lidt inspiration og lidt mod til dem der sidder og er ved at springe ud i sådan et projekt. Det er rigtig sjovt og faktisk ikke særlig svært, jeg kan anbefale det....







Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Ser super godt ud, er også intresseret i hvilken træsort/type brædder du har brugt, skal selv ig ang med en ligende terasse på et tidspunkt og de brædder falder i rigtig god jord hos mig..

Hvordan kan det være du har valgt at smide så mange støttere under? -

Kunne man ikke have dimensioneret tværstiverne lidt højere og så spare lidt på understøtningen, så man evt. kunne bruge terassen som halvtag til f.eks. trailer osv. ?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Samt har du selv lavet trappen og rækværk? - Kan ikke se om det er træ eller jern?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Ja, jeg har selv lavet det hele. Det er 21mm brædder jeg har skåret til rækværk, malet med Morsø træbeskyttelse, skiffergrå(jeg kan anbefale denne maling/beskyttelse, den er superdækkende og meget bahagelig at arbejde med samt billig).
Belægningen er Thermoask, jeg syntes de har en mere nødetræsfarve end de eksotiske træsorter der er mere rødlige. Men pas på prisen, jeg fik en pris der var ca 40% billigere end de stod til i butikken. Husk at give dem olie, de bliver hurtigt lysere hvis ikke de får noget.
(jeg kan sende en pm hvor jeg har købt dem og til hvilken pris hvis det har interesse).

Rammen jeg har lavet omkring syntes jeg ikke man skal springe over, det giver også noget mere arbejde, men det giver også et mere eksklusivt look, syntes jeg. Et lille trick jeg erfarede var først at "lukke" rammen til sidst, så behøver man ikke at måle så nøjagtigt mht hvor mange brædder og fuger der skal være på den tværgående retning.
Ang opbygning tror jeg godt du kan lave mindre antal stolper, jeg havde dem liggende i forvejen så jeg tænkte at det var passende.

Jeg har lavet parkering til div ting og sager under en del af terrassen. Den løsning jeg har valgt er meget nem og koster vel 400 kr i materialer. Det kræver lidt mere arbejde men som skrevet så er det meget hyggeligt. Der findes nogle plader der er lavet til formålet men syntes det var en dyr løsning 

Du kan se det hele her:
http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/477
http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/478

God fornøjelse

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Annonce
Syntes det ser super godt ud, men ved ikke hvor stort det skal dimensioneres før der kan være 2m imellem understøtningen?.

Tænkte på, hvordan har du lavet trappen? Syntes ikke det ser ud som om der er meget træ tilbage lige der ved nedskæringen til trinet?

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Rigtig flot stykke arbejde, med lækre detaljer. Du kan vist med god samvittighed afvente det gode vejr, så der kan blive fyret op i grillen og nydt en øl på den nyanlagte. Go sommer:-D
Jeg tror godt du kan gå op på 2m afstand med den dimension jeg har brugt 150x50. Strøerne er 100x50.  Her skal du dog ikke gå meget over 50cm mellem vil jeg anbefale.

Ang. trappen så virker den stabil nok, jeg har dog overvejet at sætte et par støtter under. Der er 75mm gods tilbage ved udskæring. Stabiliteten afhænger jo af længde/højde på trappen. Den kan laves i flere forskellige størrelser. min er på højeste punkt 140cm og rager 240cm ud i haven.
Hvis du laver den kortere/stejlere bliver den anderledes at gå på men også mere stabil. 
Der findes jo "trapperegler" men det ved du måske.
(jeg har en vejledning hvis du skal bruge en)

Morten, du kan bande på jeg glæder mig til at det bliver ordentlig sommer, og tak.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Stumbi, Okay er du helt deroppe i dimensioner, det lignede ikke de var så store nemlig.

Jo kender da lidt til trapper, fra den gang på tømrer skolen for 2år siden havde vi da om trapper en uges tid..

Så har vist bogen til at ligge et sted, syntes bare det ligner der kun lige er træ nok til at holde den samlet.

Men igen ser rigtig godt ud, hvor lang tid har det taget dig, samt hvad har den kostet med alt, hvis du skal give en ca. pris på de ting du også havde liggende..?

På forhånd tak.

Mvh

Be Smart - Not Stupid..

Rigtig fint. Fornemt arbejde i snedkerkvalitet.

Det er lidt pudsigt at du kalder de afgrænsninger i bræddebelægningen for "rammen"

Ihvertfald ville man - hvis det var indendøre på et stuegulv - kalde det for en frise eller frisebrædder. Husk det når der skal vises frem - og prales.

Trappevangerne virker ganske  rigtigt en kende spinkle - "i hakket".

Men lad være med at sætte stolper midt under. Den slags virker amatøragtigt.
Derimod kan du evt. forstærke vangerne nedad. Ved en påforing  fastgjort med lim og skruer.
Evt. kun den midterste - som jo er "dobbeltbelastet"

Endvidere gælder at en sådan terrasse svarer til en etageadskillelse i en bolig og bjælker bør dimensioneres tilsvarende.
Det gælder iøvrigt også for trappevanger. Vangerene svarer til en bjælke i en etageadskillelse.

Husk det når du ved næste familiefest stiller 85 mennesker op til fotografering på trappen. :o)

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også