Nedgravning af kabel til belysning i indkørsel, og valg af lamper

Hej LDS'er

I forbindelse med at jeg overvejer at anlægge ny indkørsel, og i den forbindelse gerne vil have installeret noget belysning, så vil jeg høre om der er nogen, som kan hjælpe mig med information angående nedgravning af kabel til belysning af indkørsel?

1. Må jeg selv nedgrave ovennævnte kabel og skal det eventuel lægges i et tomrør, ala flexrør?
2. Hvilken kabeltype skal jeg bruge?
3. Hvor dybt skal et sådan kabel ligge og hvordan skal det beskyttes?
4. Er der regler omkring, hvor lang sådan et kabel må være? Og vil det være okay at serieforbinde en række lamper eller er det bedst med selvstændig forbindelse til hver enkelt lampe?
5. Hvordan sikre jeg mig, at der ikke går fugt og overgang i skidtet?
6. Til en velbelyst indkørsel vil I så mene, at det er en god idé både at opsætte bedlamper og spots i selve belægningen?

På forhånd tak for eventuelle svar.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Allan.
Tjah det er lidt af en jungle ! Du må sådan set godt selv nedgrave kablerne, jeg vil anbefale dig at bruge armeret kabel, så er du sikker på at diverse småkravl der har en dårlig vane med at gnave i alt i jorden ikke kan beskadige kablerne. Kablerne skal nedgraves i 60 cm. dybde. Reelt skal der en autoriseret el indstalatør til selve indstalationen, men du kan godt gøre forarbejdet. Der skal sådan en autoriseret til når det skal kobles på elnettet. Få sat et tænd og sluk ur på, så det tænder automatisk.
Hvis du graver ned i min. 70 cm dybde kan du nøjes med et markeringsbånd længere oppe.

Hvis du graver ned i ca. 40 cm dybde ( mellem 30 og 70 cm ) skal du have dækbånd e.l. over så du beskytter kablet mod utilsigtet overgravning.
Selvom du gør det skal du have et markeringsbånd længere oppe ( ca. 10 - 20 cm over kablet )

Men det er rigtigt at det er autoriseret arbejde - så snak med elektrikeren først - han vil nok gerne have at du selv graver det ned -- så er han fri ;-)

Og du behøver ikke købe det hammerdyre armerede kabel - kabel beregnet for nedgravning er fint nok. Mener jeg har set det hos Onkel Harald til 300-400 kr. for 50 m. Men vær opmærksom på typen - de sælger også billigere kabel, der ikke er egnet til nedgravning.

Jeg har i sommerhuset nedgravet alm. kabel beregnet til jord til udv. lys ved opkørslen for 20 år siden - og det er ikke skadet ( tror jeg da ) ;-)

Et kabel til hver lampe vil være overkill - men de skal paralelforbindes - ikke serieforbindes ;-)

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej Håndværkeren og EISOE

Mange tak for jeres svar.

Jeg vil gå efter at få gravet kablet ca. 60-70 cm ned og ligge et markeringsbånd 20 cm over kablet. Og ja, en god idé med noget automatisk tænd og sluk.
Men kan man virkelig nøjes med kun at nedgrave kablet 30 cm ned?
Er et markeringsbånd og et dækbånd ikke det samme? F.eks sådan et dækbånd?

Vil det være en fordel, at nedgrave et flere ledet kabel i tilfælde af at en af lederne skulle gå i stykker?  
Jeg går ud fra, at kablet som minimum skal været 3x1,5 eller hvad? Altså med jord leder.
Så kan dette kabel fra Harald Nyborg bruges eller er det for dårligt og billigt?

Er der forskel på disse betegnelser?  PVIKJ, PVILD-J 450/750 volt og hvor kan jeg læse mere om de forskellige kabeltyper/betegnelser?

Er det lovligt at ligge kablet ned i et tom rør, så man evetuel senere kan trække et nyt kabel, hvis det gamle skulle gå i stykker?

Har I anbefale nogle gode bedlamper og spot til montage i stenbelægningen?

Jeg håber ikke at det var for mange spørgsmål?

På forhånd tak.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Jeg vil lige præcisere et par af punkterne:

Du må ikke selv fremføre kablet - du må gerne grave renderne og dække dem til igen når den autoriserede har fremført kablet. Men uanset hvad I bliver enige om er det kun lovligt såfremt det er en autoriseret eller en der er ansat direkte under en autoriseret der trækker kablet.

... og før jeg får skudt i skoen at jeg prædiker skriver jeg alene ovenstående fordi trådstarter selv har spurgt ind til lovligheden :-)

Kabler i jord skal mindst 35 cm ned og umiddelbart over kablet skal der være en dækplade eller anden form for beskyttelse så man ved et spadestik ikke graver kablet over. Hvis kablet er mindst 70 cm nede kan du nøjes med ca. 20 cm over kablet at lægge et markeringsbånd.

Det kabel du har fundet fra Harald-Nyborg ser umiddelbart ud til at kunne bruges til formålet (de skriver at det må graves ned). Men hvis økonomien er til det ville jeg foreslå at bruge en 5x1,5 så der er mulighed for at bruge installationen til andet end bare belysningen hvis behovet skulle opstå på et senere tidspunkt.
Et markeringsbånd er en tynd plastikstrimmel, et dækbånd kan du ikke uforvaren stikke en spade igennem - kabeltykkelsen (kvadratet) bestemmes af længden, heraf impedansen (modstanden) i kablet. Man skal sikre sig, at sikringen brænder over hvis lampen eller kablet kortsluttes.

Du udregner kortslutningsstrømstyrken ved at indsættes impedansen for kredsen - hvis din eleverandør ikke oplyser andet kan du regne med 6 KVA på stikket - herefter tjekkes sikrings udløsertid.

hvormange meter skal du bruge, og hvilken sikring har du foran kredsen

PS jordarmaturer giver ofte problemer med kondens og heraf udfald af hpfi-relæ

Annonce
Hej Steinaa

Nemlig, hvis jeg ikke ved, hvad en lovlig installation er, så er det jo også det svære, at vide hvornår jeg bryder loven, hvis jeg bryder den?

Hvis en autoriseret installatør står for at fremføre kablet og selve tilslutningen, får man så et certifikat/bevis på at installationen er udført at en autoriseret installatør eller er det bare regningen som er beviset?

Kan du fortælle mig om det er lovligt, at trække kablet i et tomrør, kabelrør?

Da et nedgravet kabel alt andet lige vil være mere besværligt at skifte, så vælger jeg kabelkvaliteten frem for prisen - ingen er dog interesseret i at betale for meget.
Det er heller ikke af økonomiske grunde, at jeg kun nævner et 3 ledet - med andre ord, så må kablet gerne være fremtidssikret, så minimum 5 leder er nok ingen dårlig idé.

Tak for dit svar.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej R623

Tak for dit svar, skønt en del af svaret var lidt for teknisk for mig.

Jeg er i skrivende stund ikke helt klar over hvor mange ledningsmeter der bliver tale om.

Min starttråd er foranledet af, at jeg påtænker at etablere underlaget for en ny belægning i indkørslen. Og vil gerne have at underlaget får lov til at sætte sig selv vinteren over, for herved at opnå det bedste underlag for en indkørsel, hvor belægningen ikke efterfølgende sætter sig - "kørespor".
Derfor søger jeg viden om, hvilket kabel der skal nedgraves og hvad loven foreskrev herom.
Men jeg kan allerede nu forstå, at elinstallatøren skal være med fra A-Z for at sådan en installation kan udføres lovligt.

Hvis der ofte opstår problemer med kondens og heraf udfald af hpfi-relæet, så er det nok også et must, at det får sin egen sikringsgruppe, så skidtet kan kobles helt af, hvis fugt og kondens skulle tage overhånd? Mon dog det går så galt

På forhånd tak.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej Allan.
De kritiske steder på et kabel er altid de steder hvor der skal laves samlinger, er disse forskrift mæssigt udført bliver der ikke problemer.
Det er vældigt at skrive om at du skal udregne kvadratet på de kabler du skal lægge i jorden i forhold til længden. Det er bare ikke noget vi som menig mand lige gør, og jeg vil vove den påstand, at i dette tilfælde hvor det kun drejer sig om kabler til belysning af en indkørsel, er det at skyde myg med kanoner.
Hvis du graver et ganske almindeligt kabel beregnet til formålet ned i 70 cm dybde lægger markerings bånd over i 40 cm. dybde så er du godt sikret de næste 25 år mindst  Og et med tre ledninger i er ganske udmærket, du skal reelt kun bruge de to af ledningerne i kablet, den tredie (gul/grøn) er jord og den bruges vist kun i indstalationer hvor der ikke er et HFI relæ.
Du komme jo på intet tidspunkt op på at skulle bruge 6 KW på det kabel, og da slet ikke hvis du bruger de nye diode lamper, de bruger så lidt at de knapt nok kan bevæge elmåleren.
Jeg har eks. to diode spot siddende på huset de bruger 5 w. stykket men lyser som var det et par 150 w. lamper der sad der.
Du spørger om du skulle lægge dem i tomrør, nej det vil blive yderst vanskeligt at trække kablerne igennem.
Sikke en masse forvirrende svar på en så simpel ting som kabel i jord til udendørslamper.
Brug minium et 3x1.5 pvikj (Plast Viklet Installations Kabel m. Jord) grav det ned 40- 50cm dybde med beskyttelse dæk over , det allerbedste er selvfølgelig et nedgravet rør som føringsvej , brug et rør med en stor lysning og husk at lægge en træksnor i,  hvis du senere vil trække flere kabler.At kondensvand skulle udløse hpfi afb. det har jeg godt nok aldrig hørt om , det må være nogle dårlige billige lamper.
Hvis du vil have stikkontakter eller korrespondancetænding i indkørslen brug et 5X1.5 kabel 
Snak med din elmand om hvordan han vil have kabel føringen osv det er jo ham som skal montere og forbinde lamperne osv.  

   elektriker fra jævnstrømmens tid
AJohansen - det var faktisk også lidt for teknisk til en gør-det-selv side  og måske mindre relevant..

Er kabellængden bare op til 40-50 meter fra tavlen, så går det nok altsammen med en 1,5 kvadrat.

Du kan sagtens lave det selv, der skal være en gul/grønbeskyttelsesleder med ud til hver lampe - og jo vand i elektriske installationer er noget møg. Et hpfi anlæg er sådan en lille smart fætter, der kan måle og sammenligne strømstyrken i fasen og nullederen. Er der afledning til jord, bare 40 mA, så udkobles installationen. Du kan sikkert ikke finde et hpfi relæ i byggemarket der giver selektivitet, altså først udkobler udelyset før resten af installationen - så brug nogle skotlamper el.lign.

Ja jeg er faktisk elinstallatør men helt tilbage fra 1993 - og har ikke dyrket faget ret meget siden da - og burde lade være med at kloge mig på området 
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis