Nedgravning af kabel til belysning i indkørsel, og valg af lamper

Hej LDS'er

I forbindelse med at jeg overvejer at anlægge ny indkørsel, og i den forbindelse gerne vil have installeret noget belysning, så vil jeg høre om der er nogen, som kan hjælpe mig med information angående nedgravning af kabel til belysning af indkørsel?

1. Må jeg selv nedgrave ovennævnte kabel og skal det eventuel lægges i et tomrør, ala flexrør?
2. Hvilken kabeltype skal jeg bruge?
3. Hvor dybt skal et sådan kabel ligge og hvordan skal det beskyttes?
4. Er der regler omkring, hvor lang sådan et kabel må være? Og vil det være okay at serieforbinde en række lamper eller er det bedst med selvstændig forbindelse til hver enkelt lampe?
5. Hvordan sikre jeg mig, at der ikke går fugt og overgang i skidtet?
6. Til en velbelyst indkørsel vil I så mene, at det er en god idé både at opsætte bedlamper og spots i selve belægningen?

På forhånd tak for eventuelle svar.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej LDS'er I forbindelse med at jeg overvejer... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu håber jeg ikke jeg bryder forum regler ved at skrive her, men du kan være ude over hele problematikken, ved at vælge SESLEF lamper. De kører på 12V efter transformer og du må derfor gerne selv grave det ned. Om de falder i din smag eller ej, må du selv bedømme.
Jeg mener ikke at du bryder nogle forumregler, men mig bekendt må en tilledning til en lampe ikke graves ned hvilket betyder at kablet må være en del af den faste installation - uanfægtet at spændingen er 12V. Så i min optik ændrer det ikke på hvad trådstarter selv må lave.

Dine lamper ser dog - omend lidt spinkle - nydelige ud :-)

Du bryder reglerne ved at reklamere for dine lamper som i øvrigt er meget flotte, men min store indvending mod dit indlæg er at din udlægning af reglerne er forkert.

Man må generelt ikke lave fast installation uanset spændingen, den eneste undtagelse er færdigkøbte lampesæt som består af en transformator der følger SELV standarden og et antal lamper med færdige ledningssæt, disse ledninger må ikke engang afkortes.

Her er en populær gennemgang af reglerne: http://www.sik.dk/Global/Publikationer/Artikler/OEvrige-artikler/2006/Bedre-lavvoltlysinstallationer 

L.D.S .......



I am so full of it.....

Hej Alle

Tak for de seneste indlæg.

Steinaa: Undskyld min uvidenhed, men kan du ikke forklare mig, hvad en tilledning er, og også gerne hvad der menes med en sikkerhedspænding? Hvorfor må en tilledning ikke nedgraves?
Jeg har fundet denne meddelelse - Elinstallationer nr.12/06, måske er den ikke gældende længere?:  Klik Her !!!
I den PDF står der noget om lavvoltinstallationer med sikkerhedsspænding (SELV og PELV), som jeg ikke helt har forståelsen af.

akselj: Havde jeg ikke selv bedt om anbefalinger på nogle gode bedlamper og spots, ja så kunne det godt virke som en reklame, med kun et indlæg fra SESLEF Designlamper.
Men en gang skal jo være den første, så mon ikke SESLEF Designlamper, hvem end der står bag  , byder ind med anden viden som nødvendigvis ikke leder tilbage til deres lamper?
Men det er korrekt, at LDS har regler mod reklamer, som ikke er betalende reklamer  
Se her, punkt 7.
For at være helt korrekt, så jeg ikke leder nogle erhvervsdrivende i unåde, ja skulle jeg nok havde bedt om en upartisk  anbefaling på nogle gode bedlamper og spots.

SESLEF Designlamper: Fine lamper, men de ser dyrer ud. Hvad koster dine lamper? Ordet: "Design", betyder ofte høj pris
Men selvfølgelig også stil i den rigtige sammenhæng

Jano59: Ja, L.D.S..... Lav-Det-Selv .
Men stadig vigtigt, at arbejdet udføres korrekt. Eller hvad ville du sige med dit indlæg?


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Annonce
@AJohansen
Netop, kan du lave det ordenligt selv så L.D.S! :-)

Når regler er så åbenlyst urimelige er det ikke lov/regel brud men civil ulydighed IMHO ;-)

I am so full of it.....

@AJohansen
Det er en "gammel" meddelelse du har fået fat på - den gældende hedder 17/09.

En tilledning er den ledning der forbinder en brugsgenstand med den faste installation. Eksempelvis den ledning der går fra lampeudtaget og til lampen eller fra komfurudtaget og til komfuret. Tilledninger skal være bøjelige ledninger og de skal tilsluttes i samme rum som den brugsgenstand de forsyner er placeret.

SELV og PELV kredse er kredse hvor spændingen er reduceret til et umiddelbart ufarligt niveau på under 50V som eksempelvis ved wirespots. Wirespots med en spænding på 230V vil efter min bedste overbevisning ikke være en hensigtsmæssig løsning, hvorfor man i stedet opsætter en trafo der laver de 230V om til 12V og så forsvinder berøringsfaren ved wirespottene.
Skrevet af steinaa på 06 jul 2012 08:43 
..... men mig bekendt må en tilledning til en lampe ikke graves ned hvilket betyder at kablet må være en del af den faste installation - uanfægtet at spændingen er 12V. Så i min optik ændrer det ikke på hvad trådstarter selv må lave....

Hej Steinaa

Jeg har kigget lidt på "Elinstallationer nr. 17/09" , og er lidt rundforvirret, og kan ikke rigtig forstå, hvorfor du ovenstående skrev, at man ikke må nedgrave kablet/ledningen fra en 12V bedlampe.
Hvis det er korrekt, så er der da mange villaejere, som har installeret mange ulovlige nedgravningsspot i deres flisebelægning?

Jeg går ud fra at kablet/ledningen fra lampe til lampe og til slut op til sikringsgruppen er, at betragte som, en tilledning?

Hvad er at foretrække 230V eller 12V lamper (Bed, væg, nedgravningspots) ?


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
SESLEF skrev at du gerne selv måtte grave kablerne ned. De eneste kabler til lysinstallationer ikke-autoriserede må arbejde med er tilledninger og derfor min kommentar.

Nedgravningsspots er absolut lovlige såfremt der er lavet fast installation til lamperne - det kræver blot at en autoriseret har udført installationen.

Med mindre lampen er specifikt bygget (typisk noget der sælges som et færdigt sæt) til at forsyne en anden lampe via en tilledning er kablet imellem to lamper en del af den faste installation.
Jeg ville til enhver tid vælge en elektriker når man roder med el. i ens indkørsel pris. Specielt udendørs, hvor regn og vejr kan spille ind. Kan godt være man selv føler man har styr på det, men EL arbejde er altså ikke bare lige til. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis