Olie/vand oven på kølen under stævnrør.

Hvad er det der sker her ??? hvor kommer det olieindholdige vand fra ??

Onsdag den 16 maj blev båden sat i vandet, der lå vand over på kølen under stævnrøret inden den kom i den store balje, så jeg gik ud fra af det regnvand der var i bunden/kølen. Jeg kan se det kommer ind ved de røde ringe på billederne og der kommer ca. 300-600 milliliter i døgnet og mest efter sejlture hvor det derefter aftager dagende efter. Det er vand med tyk sort olie i overfladen( måske saltvand men det er svært at bedømme/smage da der er olie i vandet ).

Er der nogle der har set det før, hvor kommer det fra og hvad kan jeg gøre ved det ????

Ps. der løber eller drypper ikke synligt olie under stævnrøret som jeg ser det. På billederne er vandet og olien fjernet det sorte i bunden er kølen der er blottet for maling og under stænrøret er det en krydsfiners plade der er blottet. 




5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det sorte er din jernkøl der titter frem, så er det om at få båden på land igen, ud med skrueakselen og væk med gummiet der er omkring denne. Og så skal der rengøres grundigt gelcoaten skal slibes og du skal støbe ny glasfiber i bunden så der ikke kan trænge vand ind den vej. Der må være en utæthed enten ved udgangen af dit stævnrør eller der omkring som du skal have tætnet. Det vand der trænger ind sammen med olie er inde fra din agterstævn hvor stævnrøret løber igennem, det skulle du gerne have tørret ud i træet der ligger derinde som fyldmatriale, ellers kan du få problemer med frost sprængning af glasfiberen om vinteren med hård frost.

Hej Håndværkeren

Tak for svar

DVS. at jeg har 2 problemer, en blottet køl og en utæthed omkring stævnrøret eller i stævnrøret.

Ja, det er jernkølen der er blottet, grunder til af skrueakslen  og gummiet skal ud, er det pga. arbejdspladsen til at gøre rent og støbe ny glasfibre ???.

For at få tørret ud og tætnet ved stævnrøret skal jeg vel lukke op over stævnrøret  ( det lille skot på billede 1 ), Mit stævnrør må da være utæt under skottet, for hvis vandet bare løber ved siden af røret, hvor kommer olien så fra?? Eller har jeg totalt misforstået stævnrørs funktionen ???

Jeg tror at olien stammer fra dit stævnrør, den del der er skjult, muligvis en lille revne eller lignende, så jo hiv du bare det væk som sidder over den, så du kan komme til at lave tingene rigtigt og grundigt.
Jeg har brugt lidt tid på nettet men det er sparsomt med oplysninger ang. stævnrør, så kan nogle bekræfte hvordan det hænger sammen??
Motoren er en Bukh og det tror jeg også stævnrøret er, kan det passe at stævnrøret består af et agter leje i et støbt ”hus”, et rør ca. 50 cm med gevind i enderne og et for leje også monteret i et støbt ”hus”. For og agter lejerne (husende) er skruet sammen som vandrør med en form for tætning ( pak garn eller tape ).
Kan ”røret” være støbt ind i glasfiberen, det er en tund/død lyd der kommer når der bankes på den vandrette flade/skot over røret.
Hvis det ”kun” er røret der er defekt, kan man så nøjes med at skifte det og beholde lejerne, mener jeg har set et løst rør til bukh.
Jeg er lidt tvivl om hvordan dit stævnrør er fastgjort i den krydsfiners kasse der er bygget om den, det er jo lidt en tvivlsom måde at lave det på, for når krydsfineren ser ud som på billedet, kunne den godt være rådnet væk på bagsiden, og så vil eventuel olie kunne trænge igennem. Der er ikke ret meget andet at gøre end at skille det hele ad, og så se på sagene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også