Hvilket træ til fodpaneler?

Jeg skal igang med at fabrikere fodpaneler og gerigter til hele huset. Panelerne skal være 14-16 cm brede og skal fræses i profil, så de kommer til at ligne denne her lidt: 

http://www.kbhlistefabrik.dk/index.asp?Action=vb&SelsortQ=Alle&SeltypeQ=Fodpaneler%20og%20Fodlister&Vnr=900601

Jeg skal have lavet omkring 300 meter. 

Er der nogen der har erfaringer med noget sådant? Jeg tænker på hvilket træ jeg skal bestille. Knastfrit, ovntørret, fyrretræ, lærk...

Håber der er nogen der har lidt input. 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det står da ellers tydeligt at det er lavet af fyr, men skal de være som den viste profil , vil jeg nok anbefale dig at opbygge den af profilerede lister som du limer på et brædt. Ellers vil der gå enorme mængder træ til spilde.
Jeg er godt klar over at de viste paneler er lavet af fyr; men vi er jo sikkert enige om at det ikke er kvalitet forskallings brædde fra Jem & Fix. Derfor ville det være rart at høre fra nogen der evt har lidt erfaring med at "snitte" sådan nogle.

Fræsejernene er slebne og fræserbordet er poleret ;-)
Min far har lige lavet fodlister til stue og spisestue. Han har lavet det af egetræs terrassebræder 25x150

Han har så vidt muligt undgået knaster-

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

ovntørret fyrtræ ville nok være at foretrække til opgaven.

Men har du selv tænkt dig at fræse profilerne ud af et stykke træ skal du have adgang til en kehler eller en professionel stationær fræser - ellers får du svært ved at sikre ensartethed. Træet kan med fordele rettes og tykkelseshøvles inden du går igang.

Jeg ville nok overveje at følge håndværkers råd om at lime noget sammen fremfor at fræse ud af et stykke træ

men det er da super dejligt når arbejdet er overstået og man står med det færdige resultat i hænderne og selv har lavet det. Så god arbejdslyst.

Sibirisk Lærk vil da nok være at foretrække, men det er et spørgsmål om du kan få det ovntørret, det er nu heller ikke den optimale måde at tørre træ på, og det kan efterfølgende give problemer hvis der er den mindste smule fugt bag forpanelerne.
Annonce
almindelig ovntørret fyr er rigtig godt til netop indendørs snedkeropgaver, så med mindre de skal stå ubehandlet, er de helt klart det bedste valg. Det er nemt at arbejde i, det er rimelig stabilt, og det koster ikke en bondegård. Jeg kan absolut ikke se nogen grund til at vælge sibirisk lærk eller eg for den sags skyld.

Det er brugt til selv samme opgave i flere hundrede år af samme grund.

http://www.lyrk.dk
Jeg prøver ovntørret fyr. Takker for indsparkene gutter.
Grunden til at jeg ville vælge Sibirisk Lærk, er at åreringene ligger tættere da træet jo som sagt gror langsommere i de omgivelser. I dag er fyrre træ jo nærmest "Flæsk"
Hvis man vælger fyr af samme sortering som lærken, skulle det gerne være nogenlunde det samme. Fyr er lige så god kvalitet som det var i "gamle" dage. Problemet i dag er at mange bare ikke vil betale det den gode sortering koster.

http://www.lyrk.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis