Led og lysdæmper.

Hej med jer

jeg har 4 stk lysdæmpere, til hver af disse er der koblet 6 stk Sylvania dæmpbare 4 watt led pærer.

Lysdæmperen er fra LK, af typen CR300. problemet er at disse led pærer ikke slukker helt, selv om afbryderen på lysdæmperen er slukket.

Er der nogen der har gode forslag til dette problem?

Tak på forhånd
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har hørt om et lignende problem, hvor det skyldes at der dæmperens min. Belastning ikke var overholdt og krybespændningen fik LED'erne til at lyse lidt. Prøv at udskifte en af dem til en halogen og se hvad der sker...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Det er ganske rigtigt den såkaldte minimumsbelastning. LK lysdæmpere er noget gedint br.. Når lampen er slukket løber der en strøm på ca. 3,5 w gennem lysdæmperen og lampen, så en dæmper på en slykket lampe har et forbrug på omkring 30 Kwh på årsbasis.
Hejsa, vi har fået følgende mail fra en af vores leverandøre.
Den er på svensk så brug evt google translate til at oversætte til dansk
Men i forhold til dine lysdæmpere er dette dog ikke en løsning med 2 polet afbrydere.

Varför fortsätter LED-lampan att lysa eller varför blinkar den fastän strömmen är bruten?
Så här säger René Lindholm, Affärsområdeschef, Osram
Tyvärr är vårt elnät i våra hem inte helt spänningsfria även efter att man släckt via sin vanliga strömbrytare. På olika sätt kan det i en fastighet uppstå spänning vid lampan. Detta kan vara via att en annan spänningsförd elledare ligger parallellt med den släckta, och därigenom inducerar en svag spänning. Eller att det kommer via bakvägen, som tex en nolledare som får spänning via en annan ansluten last.

Samtliga dessa fenomen är vanliga. De är normalt sett inte farliga, men det uppstår tillräckligt hög spänning (volt) för att en LED lampa skall blinka till.

För att slippa ifrån detta finns egentligen bara ett enkelt sätt. Det är att använda en sk. 2-polig strömställare. Detta kan vara ett 2-poligt relä, eller en vanlig strömbrytare. Det den gör att den bryter både tillledaren och frånledaren. Därigenom kan ingen ström flyta i kretsen och då slipper man ifrån blinkandet.

Elartikler med gratis levering i hele Danmark : www.greenline.dk
Blog om Elartikler - Alle kan være med : www.elartikler.dk
LED belysning og LED pærer : www.ledlys.dk
Mystisk.

Jeg har en spotlampe med 3 stk 3,5 W dæmpbare LED-pærer - på en LK skydelysdæmper med afbryder.

Der er ingen lækstrøm - ihvertfald ikke nok til at få lamperne til at lyse. Hvis jeg derimod fjerner en lampe eller 2 kan lysdæmpningen blive ustabil - men slukke helt for lyset kan jeg nemt.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis