Er gødning altafgørende i køkken haven?

Jeg skal til at starte min første køkkenhave på ca. 10kvm. Ville egentlig gerne gøde den, men champist er ret dyrt til så stort et stykke og jeg ved ikke med slam og tungmetaller i det gødning jeg kan hente ved genvrugspkadserne nær Randers. Jeg skal have grønkål og ærter, kan de klare sig uden at joden er gødet?

Er det nok at gøde vandet man vander med i stedet?

Mine grønkåls forspiringer er stadig meget små, måske 5 cm. høje, kan de godt plantes ud alligevel nu?

På forhånd tak

LIFT-EAT-REST-REPEAT

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig kan du dyrke køkkenhave uden gødning. Men udbyttet bliver naturligvis også derefter.

Bønner eksempelvis er meget nøjsomme og klarer sig faktisk dårligt hvis de bliver gødet. Ærter er ikke så krævende. Men især kål er meget kvælstofkrævende, hvis den skal blive til noget.

Man bør således aldrig dyrke kål samme sted to år i træk for at undgå udpining af jorden.

Ja, du kan vande gødningen ud. Pas dog på ikke at ramme planten, da gødningen vil svide den. Gødning til udvanding er et par 1000% dyrere end almindelig NPK piller til at udstrø i køkkenhaven, så det er måske værd at overveje.
Vedr. mængde og type kan du bare google "NPK gødning køkkenhave". 
og til efteråret skal du finde en lokal bonde hvor du kan få lidt komøg eller hestemøg, og strø ud og fræse ned dette er enormt god gødning og er med til at gøre din jord bedre til at dyrke i på længere sigt. samtidig er det billigere end kunstgødning.
gør det hvert andet år i min egen lille køkkenhave.
Tak for svarene. Ville man evt. kunne forbedre jorden lidt ved at tage op i supermarkedet og købe nogle sække spaghnum og kultivere ned i jorden? Jeg vil gerne i gang med køkkenhaven idag men har ikke rigtig mulighed for at skaffe rigtig gødning nu.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Du behøver ikke at jordforbedre, med mindre jorden er udpint der hvor du er. Og det lyder ikke som om at der er dyrket intensivt på det område du taler om.

Hvordan er din jordtilstand ellers? Er den leret? Eller har du god muld eller humus ? Hvis jorden er leret, kan du evt. jordforbedre ved at blande støbemix i jorden.

Derudover ville jeg bare plante ud. Både ærter og grønkål skal såmænd nok klare sig, og så bruge tippet med at finde en hesteskole eller landmand sidst på året.

Under alle omstændigheder må du ikke bruge NPK gødning til kimplanter. De svider rødderne under udvaskning. NPK gødning gives bedst som grundgødskning i marts / april, før udplantning, og juli / aug.

Til sidst vil jeg sige, husk at vande grundigt de første par dage efter udplantning i dette vejr.
Der har vist aldrig været andet end ukrudt på det stykke. Må indrømme jeg ikke ved meget om jordtilstanden, men leeret er den ikke, måske nærmere lidt sandet. Min mor har en hest, så det med hestemøg bliver ikke det store problem.
Jeg planter grønkål, ærter og gulerødder idag. Holder det godt vandet og følger hesterådet til efteråret, så må jeg jo blive klogere på den erfaring sidst på året.

Tak igen.

LIFT-EAT-REST-REPEAT

Annonce
Brug hestemøg, men det er jo for sent nu. Men ellers har jeg nogle gange gjort det jeg simpelthen har gravet blade ned i køkkehaven hvis det har været for sent med anden gødning. Det virker fint! De formulder hurtigt og skader ikke noget. Min køkken have sidste år, havde jeg ikke fået jordforbedret så gjorde dette bl.a i forbindelse med kartofler og fik enorme kartofler...!

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Skrevet af Jacko på 31 maj 2012 21:33
Brug hestemøg, men det er jo for sent nu. Men ellers har jeg nogle gange gjort det jeg simpelthen har gravet blade ned i køkkehaven hvis det har været for sent med anden gødning. Det virker fint! De formulder hurtigt og skader ikke noget. Min køkken have sidste år, havde jeg ikke fået jordforbedret så gjorde dette bl.a i forbindelse med kartofler og fik enorme kartofler...!

Det kan diskuteres. Bladene frigiver ikke kvælstof før de er omsat, så du tilfører ikke jorden kvælstof i denne sæson ved at grave blade ned. Men det kan selvfølgelig have den positive effekt at de er med til at løsne en tung jord.
Du kan faktisk godt få noget ud af hestemøg. Særligt hvis du bruger det til gødningsvand (gødning opløst i vand), så får du virkelig noget med slag i, der sikrer at især kålen holdes i god vækst. Men vent til planterne er blevet 15-20 cm og indlednings sparsomt, så du ikke brænder dem af.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis