Gipsplader og akrylfuger

Jeg er ikke tilfreds med mine akrylfugninger langs loft og lodrette indvendige hjørner. Kritiken går på at fugen slipper hvor gipspladen er skåret, så der opstår en 'mørk' streg.
Fugerne er vel 1-5mm brede. Nogle steder her jeg skubbet noget afklippet fugebånd ind for at reducere dybden, men dybden varierer en del. Jeg har fuget før maling.
Gør jeg noget galt?

Nu skal jeg fuge omkring hanebånd (også mod gipsplader), og har tænkt at lime en papir strimmel over samlingen, for efterfølgende at spartle med gips. Men normal er det en dårlig ide at efterbehandle med et hårdere materiale.


 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvilket mærke acrylfuge har du brugt. Er det den billige fra jem og fix eller en dyrere udgave?

Der er stor forskel på hvad der er i acrylfugemasser.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Brug latexfuge i stedet! MS byggefuge fra Danalim f.eks. Den slipper ikke og svinder ikke som akrylfuge. Brug en fugebrik og sørg for at trække helt rent og plan med gipsen. Latexen er lidt anderledes at arbejde med end akryl ( læs, den klistrer lidt mere ) Men et glas opvaskevand og en rulle toiletpapir ved din side går det let.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det kunne også tyde på du har malet den over for tideligt !
Jeg har erfaret at de tit slipper og krakkelere hvis fugen ikke er hærdet !

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Brug en udvendig fuge, den er mere elastisk og kan holde tiil mere.
- flügger har en fuge som hedder woodseal har jeg brugt her hjemme, holder meget bedre som et eksempel, ved ikke om danalim eller andre mærker har noget andet tilsvarende.
Ja, som Lopus også skriver, så kan det også være fordi du har overmalet dem for hurtigt, specielt hvis de har lidt dybde, så skal der helst gå et par dage inden de males over.

For billig acrylfuge kan også være årsagen, de helt billige er ikke så flexible og har det med at slippe igen.

Overmalbar byggefuge som også Subyøster foreslår er måske en dyrere valg, og også væsentligt mere flexibelt produkt, som klæber ordentligt fast til materialerne, så er tit bedre til dybe og bredere fuger.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også