Aircondition på 206'er medløberhjul på kompresser køre ikke med rundt.

Aircondition på 206'er årg 2005 medløberhjul på kompresser køre ikke med rund, har prøvet at give den gas, men den tager stadig ikke ved, kan let dreje den rundt med håndkraft.
Nogen der kan hjælpe mig med hvor jeg skal starte med fejl søgningen.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kommer du nok til at udbygge med et billede af, hvad der ikke løber med rundt.

Med venlig hilsen
ktm

se billede det er den inderst del der ikke køre med rundt
OK. Billeder siger mere end 1000 ord!
At centeret står stille, skyldes at den elektromagnetiske kobling, som sidder inde i navet, ikke trækker. Du mangler så også den karakteristiske "klak"lyd når du aktiverer din AC.
Svigtet kan skyldes flere ting, men 1. gæt er at der ikke er kølemiddel på anlægget, eller i hvert fald ikke tilstrækkeligt til at holde en sikkerhedskontakt tændt. D.v.s. den bryder strømmen til koblingen. Når der igen kommer kølemiddel på, vil kontakten slutte og koblingen kan igen trække.
Hvis der er kølemiddel på kan det være:
Der er også en sikring på systemet, der kan have brudt strømmen
Ledningen, en relativ tynd ledning til kompressoren, kan være brudt.

Med venlig hilsen
ktm

Nej der er ingen "klak"lyd når jeg tænder for A/C kun et lille grøn lys der tænder.
Sikring er det heller ikke.
Der er tryk nok på systemet har lige prøvet at trykke ventilen ind til påfyldnings ventilen.
Kan bare ikke forstå at pumpen ikke vil køre med rundt bare fordi der ikke er gas på?

Har set på youtube at man selv kan opfylde systemet med gas se:
http://www.youtube.com/watch?v=B_XkaAHvgM0
Så må du igang med at måle, om der er strøm frem til kompressoren og ellers finde ud af, hvor langt strømmen går eller bliver afbrudt.
Jeg ville se at finde den trykkontakt, som jeg er 99% sikker på sidder på systemet, og se om der er strøm der til. Er der strøm på den ene side, så prøv at luse over og se om det skaber liv.
Kan du ikke finde den kontakt, så prøv at give kompressoren strøm direkte og se om der kommer liv. Gør der det og den køler fint inden døre, så må du seriøst finde, hvor strømmen svigter.
Mit gæt er nu alligevel, at der er for lidt tryk på anlægget.
Den viste Youtube fremgangsmetode, kan kun bruges, såfremt der er noget kølemiddel på anlægget. Er det først kørt helt tomt, efter en alvorlig lækage eller brud eller åbning, så skal der vacuumeres meget grundigt for ikke at få seriøse problemer med fugt.
Principielt skal man lækagesøge og ikke bare efterfylde, men det er ofte lettere sagt end gjort.

Jeg har aldrig set sådanne DIY påfyldningsflasker her i DK, da det er meget, meget forbudt og vældig farligt at bruge sådan noget for private!

Med venlig hilsen
ktm

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis