INCA rundsave

Hej LDS.

Jeg har netop investeret i en gammel slidt INCA rundsav.

Den har vist haft en hårdt liv og flere dele er skæve og skal evt skiftes.

Hvor mange af jer andre har sådan en gammel sav stående?

Jeg ved der findes udenlandske grupper for INCA værktøj, men vi kunne jo ogå godt have en dansk tråd om de mærkelige gamle maskiner.

Min sav er komplet med fint bord/skab i træ, men her er et par billeder af selve mekanikken.



Mvh Troels
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også en, som trænger til lidt kærlighed, fik den aldrig lavet. Men det er en rigtig rundsav.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs.

Så er vi to allerede. Jeg synes du skal lægge et par billeder i tråden når du har lyst så, vi andre kan se projektet.

Hvis interessen er tilstede så kan jeg finde lidt flere billeder og lidt tekst om hvad der skal laves på min sav.

Mvh TroelsM
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har en nøjagtig mage til.
Den blev anskaffet i efteråret 1977 og har kørt upåklageligt lige siden.
Brugte den i 1977 til at lave forsatsvinduer til et gammelt hus, hvor intet var i standardmål.
Har MANGE gange overvejet at udskifte den til en moderne Bosch eller lignende, men har ikke plads til 2 stationære rundsave i mit mikroskopiske værksted. Og der er det ved INCA'en, at den kan nogle ting, de nye save ikke kan.
Den kan f.eks. fræse fodpaneler og lave finger-zinker.
Desværre har jeg kun 3 fræseprofiler til den, og at finde flere brugt har desværre indtil nu været umuligt.
Har heller ikke kunnet finde andre cutterhoveder, der kan passe på INCA'ens 15 mm aksel. Der er åbenbart ingen aksler, der er 15 mm nu til dags.
Saven kører upåklageligt den dag i dag, hvor jeg mest bruger den til hobbyformål som f.eks. forberedelse af træ til drejning.
Har i øvrigt en lige så gammel INCA-afretter, der også stadig kører upåklageligt.

Problemerne med en aksel på 15mm og en optimal største klingestørrelse på 175 mm (det er der vist heller ingen, der producerer i dag) gør en del krumspring nødvendige, så jeg hører gerne andres erfaringer.
MVH
Eigil
Det er "bare" et spørgsmål om en' reducer bøsning fra 30/15mm & så nogle flancher som understøtter klingen med bøsningen selfølgelig.

Mener faktisk at bla. Biltema har bla. HM klinger i den størrelse, ovenikøbet til en lav pris.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 23 jan 2013 19:37
Det er "bare" et spørgsmål om en' reducer bøsning fra 30/15mm & så nogle flancher som understøtter klingen med bøsningen selfølgelig.

Mener faktisk at bla. Biltema har bla. HM klinger i den størrelse, ovenikøbet til en lav pris.


Tak for svaret.

Jeg har skam fået drejet 15mm-reducerringe – det var jeg nødt til, for ellers havde jeg ingen rundsav haft.

 

Mht. klinger har jeg tidligere kigget forgæves hos Biltema og har lige gjort det igen. De synes kun at have klinger med boring på 10, 20 og 30 mm.

 

Jeg kan ingen steder finde boringer på andet end 10, 16, 20 og 30 mm i de små klingestørrelser, INCA'en kan tage.

 

Men hvordan er kvaliteten i øvrigt hos Biltema? Det ser næsten lidt for billigt ud på deres hjemmeside.

Jeg har meget dårlige erfaringer med billige klinger, der let begynder at "woble" og hurtigt svider træet mere, end de saver.

Klingens stabilitet betyder alt på den lille-bitte INCA, der kun kører 3-4.000 rpm.

Det gælder f.eks. et billigt mærke som "Piranha" (vist nok fra Black&Decker), og det meste af det, man kan få hos Harald Nyborg og Jem&Fix.

Jeg foretrækker så langt klinger fra Festool, CMT, DeWalt og Bosch i den rækkefølge – men det er da surt at skulle give den pris de forlanger – så det sker kun af bitter nød og dårlige erfaringer!

 

MVH
Eigil

 

 

 

 

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej.

Super med lidt liv i tråden. Min sav har stået lidt stille pga manglende tid.

Det har desværre vist sig at bordet på saven er skævt. - jeg tror det simpelt hen er mange års brug der har slidt det relativt bløde alu-bord så det efterhånden ligne et bakkelandskab. Det betyder så igen at træet ikke kan ligge helt plant og at det hurtigt kommer til at binde eller blive svedent.

Jeg har prøvet at slibe de værste pukler væk og det har vist hjulpet noget, men det er stadigt et stort problem hvis saven skal leve op til den præcision man læser om på nettet.

Jeg har overvejet at lægge et lag epoxy/kemisk metal på bordet for at jævne det, men det er helt sikkert en "farlig" process.

Desuden er trapez-sporet til vinkel-anslaget slidt og det giver selvfølgelig slør og manglende præcision.

Den bedste løsning er sikkert et nyt bord, men det er jo fuldstændigt urealistisk at opdrive, medmindre man køber en komplet sav, - og dét bord kan jo være lige så skævt.

Gode ideer modtages.

TroelsM
Hej
Festool klinger købes billigst på den tyske Ebay.de, de kan ofte findes til omkring halv pris af hvad man skal give herhjemme.
Hvad angår det skæve bord, kan det måske klares med en let metalfræsning, hvis "bulerne" ikke er alt for store. Du kan jo eventuelt prøve at spørge hos et maskinværksted om det er noget de kan klare.

Med venlig hilsen

Anders

Festool klinger købes billigst på den tyske Ebay.de, de kan ofte findes til omkring halv pris af hvad man skal give herhjemme.


Mange tak for tippet!
Har lige været oppe på ebay, og der er et hav af Festool-ting.
MVH
EIgil
Den bedste løsning er sikkert et nyt bord, men det er jo fuldstændigt urealistisk at opdrive, medmindre man køber en komplet sav, - og dét bord kan jo være lige så skævt.

Gode ideer modtages.

TroelsM


Der er støbejernsbord på min udgave, så det slår sig ikke. Til gengæld ruster det nærmest på sekundet, hvis der bare falder en kvart dråbe vand på bordet.

 

Jeg tror ikke rigtig på løsningen med at pålægge hverken epoxy eller kemisk metal, for det er svært at få noget til at hæfte ordentligt på aluminium, og det hele bliver udsat for mange vibrationer, når saven kører.

Men i mangel af bedre ville jeg da forsøge. Man kan vel altid bagefter lægge bordet med oversiden ned ad på en glasplade med et kæmpeark slibepapir og slibe den nye belægning plan, ligesom når man retter en slibesten af.

 

Jeg tror mere på Anders K's idé med at få bordet fræset plant igen, hvis der er godstykkelse nok tilbage under bulerne. Hvem ved, måske kan det lade sig gøre hos et lille maskinværksted for gode ord og et bidrag til kaffekassen ....

Mange håndværkere her i området har det med at blive bløde i knæene, når man kommer med sådan en forespørgsel. Og så går tingene sommetider helt af sig selv.

 

Det bedste ville dog nok være at finde en udtjent rundsav med intakt bord. Jeg har set, at de gamle INCA-maskiner nærmest har fået kult-status og er blevet samlerobjekter i USA, hvor en gammel, men fungerende rundsav som vores rask væk går for over 10.000 DKK uden tilbehør af nogen slags. Så de små præcise maskiner lever stadig i bedste velgående rundt omkring i verden.

 

Maskinerne blev oprindelig markedsført af firmaet Döbeli i Schweiz, og de har stadig reservedele på lager, men til nogle frygtindgydende priser

Hjemmeside:

http://www.doebeli.ch/v1.x/id_nl_im...index.html

Reservedelsprisliste (reservedelsnumrene fremgår af maskinens brugsanvisning):

http://www.doebeli.ch/labels/inca/p...teile).pdf

 

Jeg kan se på nettet, at der er en del gamle maskiner i Schweiz, og at de sælges til rimelige penge.

 

En Scweiziske pendant til QXL hedder ricardo.ch, hvor der i skrivende stund er følgende:

-          en udslidt model med et tilsyneladende plant alu-bord til CHF 39,90 altså 2-300 DKK.

-          en gennemrenoveret model med originalt bord og motor, hvor der indtil nu er budt CHF 210,00 altså 2-3.000 DKK.

-          en brugt, men fungerende model med et tilsyneladende plant alu-bord til samme pris som den renoverede.

 

Der er også en komplet og fungerende maskine med langhulsboreapparat på det tyske ebay.de til 125 euro.

Så helt håbløst er det ikke, hvis man har mod på at handle over grænserne, hvad jeg ofte selv gør,  når jeg ikke kan finde de mere specielle ting i Danmark.

 

Jeg har i øvrigt lige bladet den gamle brugsanvisning igennem (Har du den? Ellers kan du få den af mig.) og kan se, at ALU-borde og støbejernsborde burde være indbyrdes kompatible, så det er lige meget, hvilket bord af de to du evt. finder.

 

MVH
Eigil

 

 

 

 

 

 

 

Jeg har som sagt en ikke komplet sav, som kan afhentes for 250 kr

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også