INCA rundsave

Hej LDS.

Jeg har netop investeret i en gammel slidt INCA rundsav.

Den har vist haft en hårdt liv og flere dele er skæve og skal evt skiftes.

Hvor mange af jer andre har sådan en gammel sav stående?

Jeg ved der findes udenlandske grupper for INCA værktøj, men vi kunne jo ogå godt have en dansk tråd om de mærkelige gamle maskiner.

Min sav er komplet med fint bord/skab i træ, men her er et par billeder af selve mekanikken.



Mvh Troels
Hej LDS. Jeg har netop investeret i en gammel... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for tip.

Mht det skæve bord: Jeg kunne ikke se det på maskinen før jeg fik ned i værkstedet og skilt ad.

Det ser ud til at der er meget lidt gods i bordet så jeg tør ikke fræse i det. Jeg tror der skal fjernes 1-2mm....

Jeg har læst at der findes jernborde, men mit indtryk er at de ikke blev solgt i DK.

@Lynæs: er der bord på din maskine? Jern/Alu? og er det plant?

Mvh Troels
bordet er alu, ingen særlig slitage at se.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har et spørsmål. Har været så heldig nok at Købe den mindst brugte inca afretter og tykkelseshøvl i verden. Den har været tændt 2 gange siden den som ny blev købt. Spørsmålet er, er der noget jeg skal være oppmerksom på inden jeg tænder for den og tager den i Brug?

Den danske snekker
Nu ved jeg ikke hvad der sidder af lejer i, er det typen der skal smørres så smør dem godt igennem-
Der er jo en risiko for gammelt indtørret fedt i lejerne, når den har stået stille i så mange år..

Og eller tjek at lejerne ikke støjer, eller bliver varme..

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af Eigil J på 23-01-2013 20:50

 

Men hvordan er kvaliteten i øvrigt hos Biltema? Det ser næsten lidt for billigt ud på deres hjemmeside.

Jeg har meget dårlige erfaringer med billige klinger, der let begynder at "woble" og hurtigt svider træet mere, end de saver.

Klingens stabilitet betyder alt på den lille-bitte INCA, der kun kører 3-4.000 rpm.

MVH
Eigil

                                                    >>>>>>>>>>>>><<<<<<<<<<<<<

Når du skriver at klingen vi vroble, er det en klinge fra Biltema?  (Bt) Ellers har jeg nok misforstået dig.

For at undgå denne vroblen, som jeg iøvrigt aldrig har oplevet på min rundsav, bruger Ø:

210 til max 216 mm på min billige men ret god sav synes jeg.

Prisen taget i betragtning synes jeg nu at de klinger jeg har købt i Bt. er ret goe' har med susses' skåret køkkenbordsplader fra Jem & Fix til mit køkken, det gik nu fint synes jeg i 1. forsøg. 100 til 110 kr./stk. vist nu, noget siden jeg sidst købte stsort ind, flere af hver slags 24 Z 48 Z & 96 Z  (Z = antal tænder/skær)

Når jeg gik forbi hylden gjorde min arm og hand pr. automatik noget jeg næsten ikke selv havde kontrol over.

Flangen skal må passe til klingens Ø (for lille vil denne vroblen uvægerlig forekomme) skal lige se i min fagbog om jeg kan finde forholdet mellem flange Ø & klinge Ø kan ikke lige huske dette, mange år siden jo (70/73)

Har lige nu målt min falnge: Ø 58 mm.

Det siger sig selv at køber du en højkvalitets klinge får du mere for pengene, og får du slebet på et proff sliberi får du endnu mere for pengene.

Dem har jeg nogle stykker af, men synes nu ikke at stambladet er andeledes, på dem.

Det kan kun testes om de omtalte kliger fra Bt. dur' til dit behov/brug, ved at ofre de forholdsviss få kr. en klinge koster i den Ø du skal bruge.

I begyndelsen fik jeg nogle klinger derfra slebet.

Ku ikke betale sig en' ny klinge koster vist så vidt jeg husker en 1/3 af hvad en slibning kostede, så der sprang jeg godt nok over.

Dine flanger og klinger er selvfølgelig helt rene ikke? Vigtigt også.

Nå ja fik ikke nærlæst ang Klinge hul Ø på 15 mm.

Så vidt jeg husker er der std. mål på Ø 16 0g Ø 30 mm nu, om der er en' der' imellem husker jeg ikke, har jo aldrig haft brug for dette, så lægger ikke mærke til det'

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Jeg har i dag investeret i en rigtig fin incl rundsav med en hel del tilbehør.


NIC

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også