Påhængsmotor sætter ud

Jeg har en lille 3.5 HK påhængsmotor på min sejlbåd. Det er en ca. 10 år gammel Mercury 4 takter. 

Den starter uden problemer, og der står en fin stråle af kølevand ud af motoren. Efter ca. 15-20 minutters sejlads med motoren har jeg flere gange oplevet at den bare går ud, og den er ikke til at starte igen.

Når man dagen efter prøver at starte motoren, starter den igen uden problemer. Som skrevet tager den fint kølevand ind, og jeg regner derfor ikke med at det skyldes overophedning.

Nogen løsningsforslag?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har haft nøjagtig samme problem, med en 5 hk Yamaha.
Den startede omgående, og kørte fint, et kort stykke tid, hvor den så gik ud, og kunne først starte, et par timer senere.
Problemet var en defekt tændspole, som helt svigtede når den blev varm.
Den kunne kun trække 8 mm gnist, når den var kold. Den skal kunn trække en gnist på 20mm, med afmonterede tændrør, og med træk i startsnoren.
Det er vigtigt, at der er etableret et gnistgab, fra tændkablerne til stell.
Hvis man turner motoren, med løsthængende tændrørshætte, er der risiko for at ødelægge tændingen, da gnisten så springer tilfældigt, og er det inde i tændingen, er der risiko for, at ødelægge den.


mvh jens
Det kræver et fixtur, at en slags at få etableret et gnistgab.
læs evt denne tråd
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/170188

Jeg kan jo ikke garantere dig for, at det er en defekt tændspole, det kan jo også være andet i tændingen.
Eller noget helt andet.
Har du prøvet med nye tændrør? det kan tiltider gøre underværker.

Reservedele kan du købe, hos en Mercury forhandler.

mvh jens
Hej !
Nu har du vel forhåbentlig husket at åbne for udluftningen i benzin dækslet !!!!
Og hvis ja prøv at tjekke om den kan suge luft ind der ,min tidligere motor gik ud en gang imellem pga. der sad lidt møg så den ikke sugede ordentlig luft .

Eller s kan jeg da henvise dig til at kontakte Ballerup Marine Service som holder til på Avedøre Holmen , han er en meget flink fyr som ikke er bange for at gi et par gode råd, købte en ny impeller derude ,da de store båd udstyrs pushere ikke lige havde den , men han skaffede den til dagen efter , har et par gange ringet til ham hvis der har været problemer (OG NEJ ER IKKE INVOLVERET I HANS BUTIK ELLER I FAMILIE ELLER LIGN) Syns bare han virker flink og gode råd koster ikke noget hos ham

Tim  
 
Jeg har præcis samme problem med min 8 hk Yamaha motor. Er det muligt, at få en opdatering på om det VAR en defekt tændspole?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis