omdrejningstæller




   hej LDSÉR. Jeg lavede i foråret noget svejsearbejde på min stålbåd. Det har jeg gjort før, uden problemer. Men denne gang glemte jeg at afmontere (afisolere) mine generatorer. Den ene motor giver ingen instrumentproblemer, men den andens omdrejningstæller, som ligeledes  er tilsluttet generatorens W klemme virker ikke mere.
    
   Olietryk og vandtemperaturmåling virker heller ikke på den motor.

   Alle mine instrumenter er VDO.
   
   Jeg har i mit ledningsdiagram noteret at spændingen på generatorens W klemme ved tomgang skal være mellem 5,8 og 6,2 volt vekselspænding. Men den måler 8,54 volt vekselspænding. 

   Kan man måle på "giverne og følerne" om de stadig er ok?

  På værfftet hvor jeg tilbragte mit "halve liv" husker jeg at vi svejste  på en havnetanker, Det klostede en ( stor og fandens dyr)  generator. Er det stadig sådan at det (kan) ske pga. svejsning?
  
   Begge omdrejningstællere har kørt upåklagelig i ca. 12 år.

   Måske er det noget helt andet som er forkert !!!
   
   Ps. monteringsarbejdet med min vindmølle om bord er afsluttet, med et godt resultat og "kører derudaf". Nu skal mit barnebarn bare have tid til at hjælpe mig med nogle billeder til Galleriet.
Det vil nok være ønskelig om jeg kan fremvise nogle måleresultater, både på ydelse og på aktuel vindstyrke. Jeg lånte af en elektrikkerven et amperimeter, men den kunne kun "gå" til 35 amp. på et tidspunkt begyndte den at ryge, så ville han have den retur. Det er der vel ikke noget at sige til. Men hvorfra køber/skaffer jeg et amperimeter som kan klare opgaven. Hvordan monterer jeg den?

   håber på hjælp udefra.  med hilsen anvi

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

For mig lyder det som du har brændt en eller flere dioder af. Hvilket udmærket kan ske når man svejser på f. eks. en bil. Nu er det jo så et stålskib vi snakker om, men princippet er jo det samme. Jeg har ihvertfald altid lært at afmontere kablerne på generator inden svejsning. Jeg har til gengæld aldrig helt forstået hvorfor, men det må der være nogle kloge hoveder herinde der kan fortælle.

Mvh Finn

Når du nu har to ens instalationer, og den ene virker upåklageligt. Kunne du jo prøve at bytte lidt rundt, og finde ud af hvad der er defekt.
Grunden til man afmontere, forbindelsen til batteriet, under svejsning, er pga.faren for fejlstrøm i elektronikken, svejsning kan jo være med en del højere spænding, end bilen/bådens, samt der kommer en masse støj og spidsspændinger.

Hvis man sætter steelklemmen så tæt på svejsningen, som muligt er risikoen mindre.

Jeg plejer også at afmontere forbindelsen til batteriet, når jeg svejser på bilen.
Jeg har da også glemt det, et par gange, uden der er sket skade på bilens elektronik.

mvh jens

hej LSD´er. Jeg glemte at fortælle, at det er en katamaran lignende båd, jeg har. Det er, på det bagbords skrog jeg har svejset, og med BB motor jeg har problemerne. mv. anvi
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis