Nye gipslofter

Jeg er gået i gang med at hive de gamle gipslofter ned i huset, og vil smide nye gipslofter op. Der ligger en gammel alukraft dampspærre som jeg ligeledes udskifter.

Opbygningen ser således ud idag.
- Forskalling som går over de invendige vægge
- Alukraft dampspærre
- Gipsplade

Kan jeg bruge samme opbygning igen med en ny plastdampspærre, så jeg ikke skal hive alt forskalling ned. Der er 232 cm til loft i dag, så kunne muligvis også smække en ekstra gang forskalling op, men vil helst undgå det.

Vil det betyde noget at dampspærren brydes med skruerne til at holde gipspladen?

Jeg påtænker at bruge 1 lag gips - igen for at få så højt til loftet som muligt.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor det?
Altså hive det gamle gips ned?
Hva' slags gips er det?
Skrevet af Sitting Bull på 22 maj 2012 23:14
Hvorfor det?
Altså hive det gamle gips ned?
Hva' slags gips er det?


Jeg vil hive det gamle ned af flere årsager.

- De gamle plader er ca. 60x200 og med skrå kanter på langsiden. De har arbejdet lidt gennem tiderne og ligger nu med op til 5 mm i niveuafoskel mellem plader.

- Vil gerne have en ny dampspærre op for at opnå en bedre isolering

- Jeg skal fræse riller til el og vand og påtænker at trække rørerne på loftet.


Jamen bliver det bedre med de nye plader?
Det er jo forskallingens planhed der afgør hvor pænt de nye loftplader kommer til at sidde! Formodentlig, i nogen grad.
Og du skal nøje følge fabrikantens anvisninger ved opsætningen af de nye plader. Med. bla. understøtning af alle kanter/samlinger, spartelkanter osv. For at opnå et ordentlig resultat.

Men bortset fra det så er det fint med en ny tæt korrekt opsat dampspærre. Vær opmærksom på at den gamle skal fjernes eller perforeres. (Og at den nye ikke i sig selv giver bedre varmeisoleringsevne)
Men er opbygningen:

Forskalling
Dampspærre
Gipsplade

God nok, da jeg skruer gennem dampspærren for at skrue gipspladen fast i forskallingen?
Ja, det er ok.
(Det almindeligst er godtnok at sætte dampspærren på spærundersiden og forskallingen nedenunder - ved nybyggeri)

Men dampspærren bliver, i dit tilfælde, klemt mellem gipspladen og forskallingen. Og gipsskruen skærer sig igennen dampspærren - og ansees for tæt.
Annonce
Bruger man ikke altid dobbeltgibs idag ved loft og skråvægge eller tager jeg fejl?

Hvis de nuværende gibsplader sidder skidt er du vel også nødt til at hive forskallingen ned, gibsplader sidder så lige som det de er skruet fast i???
De nuværende gipsplader er sømmet op. Derfor tror jeg de har givet sig.

Jeg tjekker selvfølgelig forskallingen først og om nødvendigt giver den en masse skruer for at holde den på plads.
husk nu, at hvis du laver nye lofter skal du også lave nyt el.
ihenhold til bygnings reglementet.

god weekend.

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Nyt el - hvordan mener du :-)
jamen brækker du dine lofter ned og ser at dine lampe udtags dåser er af metal, så skal de skiftes til nogen af plastik. og der skal trækkes jord.

mvh

En god bund er det bedste for et pænt stykke arbejde.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også