Hvordan afdækker jeg bedst vinduer af før kalkning?

Jeg skal med at kalke for første gang, men er der nogen der har en idé til hvordan jeg bedst afdækker mine vinduer før jeg går igang?

Jeg har en idé om at købe noget helt tyndt krydsfiner, hård masonit eller lignende som jeg så kan skære i pasform og så genbruge fra gang til gang (skal over væggene 5-7 gange i år). Hvad er bedst/billigst? Men måske er det for omstændigt så det er nemmere at dække af med fx kraftig plast fra gang til gang.

Er der nogen som har nogle idéer og/eller erfaringer?

På forhånd tak.

Anders, Harlev J.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gå ind på google og søg på kalkning. Rådvadcentret har også mange gode ting til gamle huse. der er også en bog der hedder Byhuset der beskriver mange processer til gamle huse. Men du skal bestemt ikke over murene 5-7 gange på et år.

varmetossen

Nej det lyder da godt nok lidt overdrevet så mange gange. Ville bare dække dem godt af med noget plast, plejer at virke fint hvis man gør det ordentligt.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Tak for tilbagemeldingerne, men huset er nypudset, så jeg skal først have opbygget et ordentligt underlag så det holder mange år. Flere steder anbefales 5-7 gange i så tynde lag som muligt. Derefter skal det forhåbentligt kun genopfriskes engang imellem.

Jeg har også netop hjemlånt "Byhuset", og ja, der er RIGTIGT mange gode ting i den. Absolut anbefalelsesværdig.

Nu var det dog mest afdækningen jeg tænkte på, men jeg vil måske forsøge med plastafdækning. Måske er det nemmest med dampspærre-tyk plastik og simple hæfteklammer? Jeg har dog stadig åben overfor hvis andre har erfaringer med "genbrugs-afdækning" med plader.

Mvh Anders

Hvis dit hus er nypudset med cementholdig puds, er det godt, af prime med kalkvand et par gange, (kan også bruges til efterbinding af selve kalkningen)

http://bygningsbevaring.dk/files/anvisninger2010/7-ANVISN_kalkning.pdf.

Jeg har godtnok ikke afdækket mine vinduer eller sokler, men blot vasket dem efter endt kalkning. Soklen tog lidt imod, men jeg kan ikke se noget på vinduerne. (henholdsvis 3 år og måske 30 år gamle)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg ville også blot afdække vinduer med plast - er fuldt tilstrækkeligt - hæft med hæfteklammer - der er jo ikke belastning på - med mindre du vælger at udføre i stormvejr ;D

Se iøvrigt sitet klikethåndværk.dk om kalkning - de ha en rigtig fin video ..

god pinse
jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis