Dunkelyde fra vandrør ved tænd sluk

Kære godt folk. 

Jeg har lige overtaget et hus, hvor vandrøret laver et "dunk" hver gang der tændes for vandet og slukkes igen.
Udover når der tændes og slukkes, hører man en "dunken"  hele dagen igennem sådan lidt spredt henover timen når huset i er igang.
Lyden høres ikke om natten, lige meget om der er varme på radiatorer eller ej.

Det er lige gyldigt om der tændes for det varme eller det kolde vand -  "dunket" kommer hver gang der kommer vand ind i røret. 

Min umiddelbare tanke var at røret måske et sted i huset gik over i et plastikrør der evt. kunne bevæge sig og slå mod noget, når vandet kørte igennem rørene. Men der findes ikke sådan et plastikrør. 

Hva i al verden kan det være der laver en så irriterende lyd ? vandforsyningsselskabets lås eller måler der kan være defekt ?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal sidde en kontraventil på vandet ind i huset.. den sidder typisk i vandmåleren, på den side der er før vandet kommer ind.

Den lukker hårdt og det giver et ryk, fordi vandet bliver lukket den ene vej i selve vandhanen og den anden vej ved vandmåleren.

Jeg har talt med den del om det, og den billigste løsning er at lukke op og i stille og roligt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Fantastisk, så fik jeg det løst!!!

Jeg ringede til vandforsyningen i min kommune og bad dem om at komme ud, da jeg bestemt mente at fejlen lå på deres side.

Manden der kom ud var ikke i tvivl og sagde med fin jydsk dialekt " Det er retuuuurrventilen der laaarver lyden"

I et privat hus, hvor du ikke har forurenet vand der kan løbe tilbage i kommunens vandsystem, må man godt fjerne returventilen.

Og således levede jeg ikke længere med dunken i mit hus!

Kh
Kim_hus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis