Redskabsskur i kolonihaven - et par spørgsmål

Hej,

Jeg står og skal til at bygge et redskabsskur til kolonihaven.

Kort fortalt skal det være ca. 10 m2 med en bundrem med målene 360 cm * 200 cm i ca 50 * 100 mm (eller 50 * 150 mm??) og nogle 100 * 100 mm hjørnestolper. Taget vil være i en højde fra ca. 200 cm til 220 i den høje ende, hvilket skulle være nok hældning til onduline plader (Er undertag nødvendigt?)

På de korte sider af skuret vil der være en 50 * 100 mm midterstolpe og skråstivere fra midt i bund til top af hjørnestolpe. På bagvæggen af skuret vil der være to midterstolper og ligeledes skråstivere til hjørner. På forsiden skal der være en dør og et relativt stor vindue på 130 * 120 cm. Derfor ingen plads til skråstivere i forsidens væg. 
Væggene regner jeg med at beklæde med blokhusbrædder, da de er rimelig billige og pæne.
Gulvspær lægger jeg på den lange led med en afstand på ca 66 cm, understøttet af fundablokke og fliser for hver 120 cm. Ovenpå lægger jeg et brugt plantegulv med fer og not.

Fundamentet regner jeg med skal bestå af sokkelsten, men her er jeg mere usikker i forhold til hvor tæt de skal stå med de mål jeg har opgivet på bundremmen (50 * 100 mm/150mm)? Er tre på hver langside nok til at bære konstruktionen, eller skal der også en til på den korte side?

Jeg regner med selv at støbe sokkelstenene, og sætte beslag i samtidig med den samlede bundrem og lade det størkne mens remmen holdes i vater af nogle fundablokke.

Jeg regner ikke med at opsætte vindpap, fugtspærre, etc., da der kun skal opbevares haveredskaber og værktøj i skuret.

Lyder det rimelig fornuftigt?

mvh
CLCP
Hej, Jeg står og skal til at bygge et... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fik du bygget dit redskabsskur?

Jeg overvejer selv at bygge et med samme dimensioner, så tænkte om du kunne prøve at uploade lidt billeder af det her?
Hej igen,

Ja, det blev bygget færdigt - jeg er selv ret stolt af resultatet i forhold til at det var mit første rigtige selvbyggede projekt.

Jeg vil gerne uploade et par billeder af processen - fik ikke taget så mange, men lidt er der da. Jeg skal lige hjem og finde dem frem, så lægger jeg et nyt indlæg ind.

Hej igen,

Her er så et par billeder af byggeriet. På første billede kan ses hvordan jeg har lagt bundremmen (97x97 mm trykimp. stolper) på 6 stolpesten:

Derefter lagde jeg nogle ekstra gulvspær (45x95 mm reglar) på nogle fliser (kan ikke ses på billedet) og derefter et gammelt plankegulv jeg havde klunset:

Jeg samlede de fire vægge hver for sig (lavet i 45x95 mm reglar) og fik dem sat op og skruet sammen og fast i rammen:

Derefter lagde jeg tagspær (45x95 mm) og lægter på. Taget, som ikke kan ses, var ståltrapezplader. Trykimp. stern og vindskeder sattes på, og beklædning i form af Blokhusbrædder:

Til sidst blev der sat et vindue og en dør i fra det nu nedrevne kolonihavehus på grunden:

Senere er skurets dør blevet beklædt med de resterende Blokhusbrædder, der er kommer karme på, tagrende, malet med fungicid grunder, maling og til sidst nogle lister til at dække de blottede ender af brædderne i husets fire hjørner.

Håber det kan tjene til inspiration - og sig endelig til hvis I har spørgsmål. :-)

Og sidst med ikke mindst - tak til de (særligt Uldal!) der med stor tilmodighed svarede på alle mine spørgsmål!

- CLCP 
Tillykke med et fint projekt!

Og super med tilbagemeldingen - så bliver det i særdeleshed brugbart for andre at læse om :-)
Skrevet af steinaa på 20 jul 2012 08:55
Tillykke med et fint projekt!

Og super med tilbagemeldingen - så bliver det i særdeleshed brugbart for andre at læse om :-)

Det ser sgu fint ud!
Tillykke med det..
Annonce
Rigtig tillykke med projektet! Det ser flot ud! Vi kommer alle til indflytter-øl

 

Jeg har gang i samme projekt, hvor jeg også har lavet en rem for neden.
Jeg vil lægge fliser inde i skuret (og udenom på et senere tidspunkt. Jeg vil gerne have fliserne inde i huset til at gå lige op over remmen. Mit spørgsmål er så, om det er et problem, hvis der ligger flisesand op til remmen og fliser 3 cm op af remmen på både inderside og yderside?




 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også