Hjælp til tagkonstruktion

Jeg er ved at bygge en stor garage på 130 m2 som bygges op af stålspær. Jeg er nu kommet til tagkonstruktionen og vil gerne have lidt råd.

Min plan er:


Dampspærre
Træåse på stålspærene (5 x 200)
Isolere med 195 mm
OSB træplade
Diff. åben undertagsdug
Lægter på langs til ståltag med tagstensprofil

Herefter vil jeg isolere med yderligere 195 mm inde mellem stålspærrene(IPE 200), så jeg ender på ca. 400 mm isolering. Da garagen er opvarmet.

Åsene ligges C/C 1000.

Lyder det helt forkert det jeg har gang i?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja.

Kaldes den slags stålkonstruktioner mon ikke stålbuer eller stålrammer?

Passer åseafstanden med understøttelsafstanden for ståltagpladerne således lægterne sømmes oven på åsene? (Med indlagte afstandslister?)

Hvad skal OSB pladen gøre - og hvor tyk er den?

Åsedimensionen lyder forkert - dog afhænig af taghældning og spændvidde.
Åsene kommer til at ligge på langs og planen er osb pladen er at der kan jeg ligge de lister som tagpladerne skal ligge på.

Mit projekt minder meget om dette her, og også der jeg har fået idéen til tagkonstruktionen.

http://www.korsgaard.us/spaer.htm

Jeg vil bare gerne have 200 mm isolering i mellem åsene, og så 200 mellem spærene, men det er måske for meget?

Det kan i hvert fald ud fra billederne konstateres at det er stålbuer/stålrammer og at taghældningen er 45 gr.
Derudover vil jeg ikke kommenterer på projektet.

Hvis din garage også har 45 gr. taghældning er det optimale åsetværsnit kvadratisk. Måske 125x125, (eller 150x150) mm, afhængig af spændvidde og åseafstand. Der ovenpå spær f.eks. 45x95 (eller 45x70)mm, afhængig af spærafstand.
(Spærene bør i øvrigt samles i kippen. For at hindre åsenes nedbøjning i "tagfladeplanet")
Slut af med diffusionsåbent undertag af banevare, afstandslister og lægter.

Du kan så påfore nedad således at du opnår den ønskede isoleringstykkelse.

Du skal have en til at hjælpe dig med dimensioneringen af stålrammer, åse og spær.
(Det er belastningen på tagkonstruktionen der i første omgang bestemmer dimensionerne på åse og spær. Ikke isoleringstykkelsen)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis