Solcellepanele-inverter og kabel til nedgravning.

Jeg skal have solceller (6 kwh) på mit ladetag, og der er ca. 45 m til eltavlen i stuehuset. Heraf ca. 30 m nedgravet i jord.

- En tlf.supporter på Feiyue, hvor jeg bla. har fået tilbud fra, siger, at jeg skal nedgrave 2 kabler á 5*2,5 mm, med en tynd metalkappe inden i kablet. Tidligere har min normale elektriker blot sagt 1 kabel 5*2,5mm, uden at nævne det med metalkappen. Derfor har jeg købt i Bauhaus: Joel PVILD-J 5*2,5 BF. Har det den metalkappen? Skal den være der?

- Supporten foreslog, at inverteren bliver placeret tæt på panelerne. Jeg er indforstået med dette, men har dog læst andet steds, at det er mest givtigt, at hve inverteren tæt på eltavlen. Hvad siger I?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa..
5* 2,5 er rigelig.. og jeg mener ikke metalkabbe er et krav.. Måske er det støj men tænker på, også er det selvf. fint med kabbe..
Din inverter skal sidde tæt ved dine solceller, og gerne køligt.
Mvh Jan J
Supporteren har nok nævnt metalkappen, da du nævnte du boede på en gård..... (se SB vedr. valg af installationsmateriel i landbrug).

Men jeg står uforstående overfor hvorfor du ikke fik noget ordentligt kabel af elektrikeren??? er da ret sikker på det havde været billigere i sidste ende, selvom du alligevel ikke selv må lave det......
Elektrikeren har ikke skaffet kabel. Han svarede blot på mit spørgsmål. Men jeg skal nok blot have gjort Feiyue opmærksom, at det her ikke er en gård.
Ang. placeringen af inverteren, så har jeg set flere lave beregninger, der viser, at det er bedst, at have den tæt på inverteren, men at merprisen i tykkere 6mm kabel, ikke hænger sammen med den højere udnyttelsegrad. Så det er nok der den ender for mig. Jeg lytter efter de fleste og får dem anbragt sammen med panelerne.
Og så har jeg købt metaldækskinner til der hvor jeg skal føre kablerne op langs murene.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej..
Mellem eltavle og inverter kører der vekselspændning og mellem solceller og inverter er det jævnspændning.. Spændningsfald er større ved jævn end veksel... derfor, så kort som muligt.
Mvh Jan J
på SMA's hjemmeside kan du gratis downloade et beregnings program, med det kan du nemt beregne det tab som h.h.v 45 meter 2,5 mm2 vil give - også afhængig af hvlken side af inverteren de placeres på.
programmet er ganske fint og nemt at gå til, og man finder hurtigt ud af at du f.eks. kun mister ganske få kw om året ved at gå fra f.eks. 4 mm2 til 2,5mm2


I princippet er det ohm's lov som giver effekt tabet, og her vil det mindst tab være på den streng som har højest spændig - din DC side (solpaneler) vil sikkert ligge og "svinge" mellem 0 og 400 volt afhængig hvornår på dagen man måler og typsik ligge omkring 150-250 volt afhængig om solen er fremme elelr ej - din AC (240 volt) vil i sagens natur altid være 240 volt når der leveres strøm.
en umidelbar vurdering er at det ikke betyder det store om dine lange kabler bære din DC eller AC - normalt anbefaler man AC på den lange strækning, men det er nok mere af historiske årsager den gang hvor DC siden var lavspænging (under 50 volt) - dit anlæg er et 6kw anlæg og har formodentlig en meget høj driftspæning - måske 400-500 volt.. og så vender regnestykket pludseligt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis