Vandskuring af hus fra 60'erne - gule cellesten

Vi har overtaget et hus fra 60'erne som er flyttet ind i. Huset trænger dog til en del vedligehold udvendigt. Så der skal nye døre og vinduer i, og mursten og fuger trænger gevaldigt til renovering.
Så vi har tænkt på at vandskure huset. 

Jeg har hænderne nogenlunde godt skruet på, men har ikke prøvet at vandskure et hus før. Jeg har dog en svoger der har vandskuret sit eget hus som har meldt sig som frivillig arbejdskraft. Så jeg har tænkt på at gøre det selv, da økonomien ikke rækker til at få en fagmand til at udføre hele opgaven, og der er nogen af murene der trænger til vedligeholdelse alligevel.

Jeg har af noget familie der selv har vandskuret deres rødstenshus fået anbefalet Skalcem S2000 - men Skalcem skriver følgende i deres arbejdsbeskrivelse: "Der anbefales blødstrøgne sten til vandskuring - helst røde, da disse normalt indeholder færre salte end gule. Skalcem S2000/CF2000 må ikke anvendes på maskinsten, da disse, specielt gule celle-/hulsten, har en stor risiko for frostsprængninger." 

Findes der andre indfarvede materialer man kan bruge til at pudse et hus bygget med gule cellesten?

Kan man få et fornuftigt og nogenlunde holdbart resultat ved at pudse med almindelig strandmørtel+cement på de gule cellesten? Evt. ved at sandblæse først?

Ekstraspørgsmål: Fugerne trænger til en kærlig hånd på ved det ene hjørne af huset, skal man udbedre huller i fugerne inden vandskuring, eller vil det være nok at fylde disse mindre huller under vandskuringen - altså fylde ny mørtel i hullet og vandskure ovenpå uden først at lade mørtlen tørre? 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Søg og du vil finde

Tjek denne tråd- burde hjælpe dig.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/41405


Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis