Hvordan laver man et dørhul?

Hej Forum

Jeg er ny her, men har læst nogle ting tidligere undervejs til at blive bedre til at lave tingene selv. Fint forum.

Nu skal jeg have lavet et dørhul i en væg som jeg regner med er en hulmursvæg af mursten. Den del af huset er en gammel staldbygning, så jeg er ikke sikker på hvordan væggen er opbygget, men det finder jeg jo ud af når jeg laver et hul.

Døren skal sidde et sted hvor der i dag er et vindue, og døren er købt så bredden passer til hullet til vinduet. Toppen af vinduet passer med hvor toppen af døren skal være.
Nu skal jeg så have fjernet vinduet, og skåret resten af hullet ud (under det eksisterende vindueshul). Det regner jeg med er nemt nok (det vil vise sig ).

Men hvad så med hulrummet i muren? Jeg ville jo tro at man kunne lave et dørhul med noget solidt træ, og derved lukke hulrummet af, men det er måske ikke godt nok?
Skal jeg i gang med mursten og mure hulrummet til i kanten af dørhullet? I givet fald: Hvordan griber jeg det an? Er det vigtigt at sørge for at undgå en kuldebro i den kant, og hvordan gør jeg så det?

Med venlig hilsen
Niels
(har efterhånden lært og lavet en del, men ikke så meget med at mure)

Efterhånden selvlært fåreavler og gør-det-selv alt-mulig-mand.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej igen forum.

Nå, det var ikke meget jeg fik ud af det spørgsmål.
Men nu er skidtet færdigt. Muren bestod af forskellige dele, men var alt i alt massiv. Så kanten blev blot pudset pænt op, der skulle ikke mures noget hulrum ud eller tages hensyn til kuldebro. Det var jo nemt.
Og det er blevet sk*d* flot, så der er glæde i hjemmet. :-)

Terrassen uden for den nye dør, godt 40 kvm. i alt med en masse runde hjørner, er også blevet færdig i mellemtiden. Og det arbejde medførte at jeg måtte have mig en ordentlig vinkelsliber til værktøjssamlingen. Fedest.

Mvh.
Niels

Efterhånden selvlært fåreavler og gør-det-selv alt-mulig-mand.
Godt du kunne klare opgaven uden hjæp fra forumet, og resultatet blev godt.

Og ja, jeg sørger også altid for at benytte de forskellige projekter til at oprudte på værktøjssiden!! ;o)

Venlig hilsen

Jens

Har prøvet at lave et galleri og linke til det:
Ny dør

Jeg har flere billeder, efter finishen er lavet, men så skal jeg til at lave billedbehandling, for de er åbenbart for store til at uploade direkte i galleriet. Det bliver ikke i dag.

Efterhånden selvlært fåreavler og gør-det-selv alt-mulig-mand.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis