Martec ferskvandskøling

Ved sæsonstart løb min Volvo Penta 2002 motor varm på grund af defekt cirkulationspumpe i ferskvandskølingen. Efter udskiftning er jeg meget i tvivl om der er andre fejl. Efter 20 min motorgang ses ved åbning af ekspansionsbeholderen at væsken ikke løber konstant men kun ca. 10 sek. og derefter 30 sek. pause.  Når kølevæsken løber kommer den i en pæn stråle. Jeg har ikke turdet lade motoren køre i længere tid selvom der ikke har været en ny alarm. Der er ingen termometer  -  kun alarm.  Er der nogen der kan svare mig om det er normalt? eller er termostaten defekt?

JGRA
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo købe et infrarød termometer og så måle på huset til termostaten...

Så vil du sikkert se at temperaturen falder i de 10 sekunder og så langsomt stiger igen i de 30 sekunder.

Hvis motoren arbejder mere vil lukketiden være meget kortere.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej

Sådan som jeg forstår det, så har du ikke temperaturmåler på motoren, så der ville jeg nok gøre som Grom foreslår. Når det så er sagt, så tror jeg at toppakningen er røget sig en tur ( det er ikke unormalt når en motor løber varm ). Den måde du beskriver vandets flow på tyder ihvertfald på det.
Hvis du, når du måler temperaturen på termostathuset, ser at temperaturen stiger til tæt ved 100 grader, og så falder igen og derefter stiger til tæt ved 100 grader, så er der gået en toppakning, det er nemlig forbrændingsgasser der samler sig i termostathuset og forhindrer at termostaten arbejder som den skal. Når så temperaturen bliver høj nok åbner termostaten, men lukker igen når kølevandet når den.
Håber at du kan få hoved og hale på søforklaringen.

Mvh Finn
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis