Ledningsføring i mast

Ohøj folkens

Super fedt forum det her. Har allerde fundet meget hjælp, så tak for det

Jeg skriver her i håb om hjælp/gode råd til at føre noget ledning igennem min mast. Jeg har allerede researchet lidt på nettet og samlet lidt løsningsforslag som jeg gerne vil høre kommentarer om eller hvis nogen af jer kender bedre forslag hører jeg meget gerne dette.

Det skal siges at jeg er studerende så det skal altså holdes billigt, men stadig være en løsning der fungerer.

Jeg skal have monteret en ankerlanterne samt to projektører på min mast. Alle sammen har jeg besluttet at lade sidde i toppen da der så skal laves mindst mulige huller i masten.

Som det ser ud nu er der ingen ledninger trukket igennem masten. Masten er hul, og der går to fald igennem dem. Masten er 9-10m høj.

I forhold til selve kablerne har jeg fået anskaffet 4 leder kabel 1,5mm2 og lanternen er på 10 watt og de to projektører er 55watt hver. I forhold til spændningsfald, skal kablet trækkes dobbelt (storm p løsning - i know, men det er billigt) eller burde det være nok?

Her kommer så den egentlig problemstilling: Hvordan trækker jeg kablerne inden i masten?

Jeg har fundet frem til følgende løsningsforslag:

1. Elektrikerrør. Før et elektrikerrør ned igennem masten, som adskiller fald og ledninger.

Problem: Røret skal på en eller anden måde gøres fast da det så ellers vil lave en masse støj ved at klapre rundt ind i masten. Hertil har jeg fundet følgende forslag:
- Skum (nej tak, det sviner)
- Skrues fast (nej tak, huller i masten)
- Sikaflex (muligvis, men kender ikke til prisen på dette, samt det virker bøvlet at lave i praksis)
- Sand i røret (ser ikke hvordan det skulle gøre at røret ikke vælter frem og tilbage)
- Sætte noget blødt tape/velcro på ydersiden af røret for hver 1m. (virker ikke holdtbart)
- bukke røret så det går fra side til side og fylder masten ud (er disse rør ikke for stive til det?)

2. Kabelbindere. Sætte kabelbindere på ledning for hver 1m ca, og sæt 3-4 stk på, som klippes af så de er ca. 5 cm lange og peger i hver sin retning. På den måde kan ledning ikke banke mod masten.

Tanker/problem.
- Vil disse kabelbindere ikke blive skarpe der hvor de bliver klippet af og risikere at flosse i faldene? (kan tape evt. sættes på der hvor de er skarpe, men vil det være holdbart?)
- Virker som en super billig og effektiv løsning - nogen der bruger denne metode/har erfaringer?

3. Almindeligt skum isoleringsrør, samme metode som elektrikerrøret

Tanker/problem:
- Vil det holde?
- Vil det skum ikke kunne vikle sig ind i faldene? Har jo ikke en ligeså glat en overflade som elektrikerrørene.
- virker også super billigt og let, nogen der har erfaringer/tanker omkring dette?

Puuh.. Det blev egentlig en lang post. Men har givet jer alle de informationer som jeg mener vil være relevante. Synes selv det er træls når folk spørger om hjælp og ikke giver nok oplysninger til at komme med et egentligt løsningsforslag. Nok derfor jeg har tendes til at give for mange

Men som sagt håber at i har nogle input/erfaringer i forhold til mine tanker

På forhånd tak for hjælpen.

Mangler i oplysninger så sig da endelig til

  
Ohøj folkens Super fedt forum det her. Har... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det samlede strømforbrug er det samme ( enda en smule laver pga. den forøgede modstand), men man får ikke så meget lys i halogen lampen, da en del af strømmen går tabt i ledningsnettet.

Men som Kurt54, foreslår er Diodelys en rigtig god ide, især da spørgeren kun "land lader" batteriet.

mvh jens
Det jeg mente er vhis du erstatter 60W halogen med 15W Led vil du både få et mindre effektforbrug og et mindre spændningsfald. Men i LED pærer sidder der typisk elektronik der styrer strømstyrkrn. Jeg har nogle gange som kontrollampe brugt en rød led-diode og en modstand til at begrænse strømmen - ved 12V regne med spændingsfald over dioden på ca 2V så har man 10V tilbage og så finder man modstandens størelse ved brug af ohms log- 10V=0,001A*R. Ja det bruger mere energi i modtsanden end i lysdioden men her vil det ofte væreligegyldigt og ofte samlet mindre forbrug end hvis du finde en 12V pære.

 

Igen, mange tak for de dejlige svar. Virkelig fedt at I gider at hjælpe 


Og når det så er sagt vil jeg gerne bede "installatøren" om at bevare en sober tone. At du mener folk tager fejl er ok, og det må du da også gerne give udtryk for, men på en konstruktiv måde så vi alle kan lære noget af det. Det er vel netop formålet med dette forum? Ved at tiltale folk på den måde du har benytte dig af, kan jeg forestille mig at folk får mindre lyst til at poste i dette forum, som ultimativt vil betyde at jeg (og måske også dig selv) ikke vil kunne få noget hjælp. Jeg ønsker ikke at lege politi og er udemærket klar over at jeg ikke er moderator, men jeg har dog startet denne tråd og vil fortsat gerne modtage hjælp i forhold til min problemstilling hvorfor jeg mener at jeg har en ret til at komme med denne lige reprimande. Så fremover, venligst hold tonen sober, vi er trods alt voksne mennesker og at kalde folk for en klaphat hører slet ikke hjemme på sådan et forum her.


Tilbage til problemet  Jeg kan tydeligt se at LED projektøren fra biltema vil være en bedre løsning. Jeg har beregnet lidt ved hjælp af min gamle gymnasie matematik at den nævnte LED projektør lyser på areal på 4,62m i diameter med 200 lux på en afstand af 4 meter (den kommer til at sidde 2-3meter oppe i masten, så noget af belysning vil være tættere på, noget andet vil være længere væk). Da jeg ikke har særlig meget erfaring med lux og lysbehov vil jeg høre om nogen af jer mener at dette er tilstrækkeligt? Eller er det for meget?

Det skal siges at belysning IKKE skal bruges ved sejlads. Kun til at lyse båden op når man ligger for anker eller lignende.


På denne side er der en oversigt og lysbehov i hjemmet (hvis man lige ruller lidt ned)
http://www.climacare.dk/da/ofte-sti...gsmaal.asp

Umiddelbart ser det ud til at 200 lux burde være rimeligt. Vil nu dog gerne høre om jeres erfaringer alligevel? Eventuelt om nogen af jer har erfaring med nævnte lampe.

Igen, mange tak for hjælpen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis