Dør i galv første sal. Understøtning


I forbindelse med renovering af førstesal, ønskes et vindue i den ene ende gavl udskiftet med en glasdør.
Døren kommer til at gå en del højere op end vindue men bibeholder samme bredde (~98 cm), så jeg er i tvivl om muren stadig vil være selvbærende.

Planen er som det kan ses på nedenstående billeder:
Jeg har boltet en regel på hver side af muren (gennemgående 4 x 16 mm stænger) og vil understøtte under reglen på begge sider. Derefter pille de mursten ud jeg har skraveret ( 120 cm ) og mure en murstens overligger i.
Så vidt jeg har forstået så bærer overliggeren kun sig selv, så den giver ikke nogen ekstra understøtning, så spørgsmålet er om der er nok væg tilbage til at den er selvbærende? og er min fremgangsmåde korrekt med understøtning?


Når engang jeg er færdig med den side skal der i den modsatte endegavl sættes et 120 cm vindue i, i samme højde, så der bliver der endnu mindre mur tilbage....
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nåeh ikke andet, jamen du kan da købe sådan nogle støbte bjælker lige til at mure i over et vindue eller en dør, de skal bare være så lange at de når ud over en sten i hver side.

Tak for svar. Den overligger jeg fik fat i og har muret ind nu er den her:
http://www.olt2.dk/index.asp?Action=vb&SeltypeQ=Alle&Vnr=1500006000

Altså en betonoverligger, dog hang der en lille seddel på hvor der står følgende: "Overligger uden selvstændig bæreevne til anvendelse i murværk". Så den har tilsyneladende ingen decideret bæreevne, om det er nødvendigt ved jeg ikke? Kan være den midligertidige understøtning skal forblive permanent indvendigt i så fald.

Min midlertidige understøtning holdt fint, men er samme fremgangs måde OK når jeg tager den anden gavl med et størrere hul (120x120, istedet for 95x212)?
Og her må jeg så se om jeg kan finde en overligger der har decideret bæreevne?
Se førhen var sådan en overligger lavet af teglsten med jern støbt fast nede i midten af stenen, de skulle så ligge på en bestemt måde for at de ikke skulle brække. Dem der laves i dag er teglstens røde men støbt i beton, og det betyder ikke noget hvilken side man vender op, der er stadig jern i dem og de kan belastes ret voldsomt inden de brækker. Så hvad det lige er de har prakket dig på ????

Den er præcis som du beskriver. Det der forvirrede var teksten "uden selvstændig bæreevne".

Jeg har fundet data arket fra producenten og kan se at den har en vis linje last evne, så den burde være fin:


http://strojertegl.dk/wp-content/uploads/CE-mærke-EN-845-2-tegloverligger-uden-selvstændig-bæreevne.pdf


Nogen kommentarer til den midlertidge understøtningen, når jeg skal igang med den anden ende med 120 cm hul bredde ?
Betonoverlægger eller ståltegl?

Ikke fordi det nok betyder så meget, men din link til data-arket virker ikke!

Hvilken slags overligger var der over det gamle vindue? En træpind?

Jeg tror nu nok at din overligger kan bære. Fordi der ikke er megen belastning på den.

Som permanent understøtning dur din regel slet ikke. (Murværk undetrstøttes med STÅL).

Men skal vi ikke satse på at en murer kikker forbi. Og at har et par tommelfingerregler og lidt erfaring om hvad der skal til. >)

Annonce
Her er linket i mindre format:
http://tinyurl.com/7gglmzz

Ja vinduet havde en trælægte som overligger (10x10 tror jeg).

Min kvittering siger murstensoverligger, men den er lavet af beton med 2 riller med armeringsjern (gætter på ø6-8).

Virker heller ikke.

Ring til firmaet i morgen og spørg dem om deres tegldrager er ligeså stærk som en 10x10 cm træoverlægger. :o)
Skrevet af Sitting Bull på 20 maj 2012 20:54
Virker heller ikke.

Ring til firmaet i morgen og spørg dem om deres tegldrager er ligeså stærk som en 10x10 cm træoverlægger. :o)

Jo det virker fint.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis